Hej!
Jag är född med och har trombocytopeni (få trombocyter/blodplättar).
Jag har två barn som jag fött vaginalt.
Första graviditeten gick jättebra, gick hos spec.mödramården och hade en kanon BM och superbra läkare. Jag gick på regelbunden provtagning. Dom var förstående och lyhörda. När förlossningen var igång fick jag trombocyter. En bit av moderkakan satt fast och jag fick en blödning men läkarna tog enkelt(gjorde asont) bort den och jag fick lite cyklokapron. Den förlossningen tog 1 timma och 20 minuter.
Nu sist hade jag en konstig kontakt med vården. Alla var så rädda och visste ingenting om detta och vissa visste mer än vad dom egentligen gjorde. Blev skickad till hematolog för att läkarna skulle få bästa information och en experts uttalande. Han sa en sak, helt i mening med vad jag tyckte och hade för erfarenheter och sedan när jag kom till gyn.läkaren sa och tyckte hon en helt annan sak. Allt var så dramatiskt och helt konstigt!
Tillslut fick jag planerad igångsättning, för att dom skulle kunna ha bästa "kontroll" för ev. blödningar och så att dom var beredda ifall det skulle hända något.
Denna gången blödde jag en heldel och fick cyklokapron och något mer för att hejda blödningen.
Jag rekommenderar igångsättning(ta hål på hinnorna)!
Dom pratade om att göra kejsarsnitt några gånger men det är ju då självklart att man blöder/mer risk.
Mitt tips är att vara lyhörd om vad kroppen säger! Även under förlossningen! Hade jag krystan när BM sa så hade jag spruckit rejält!!
Vet inte hur "dålig" du är, hur det yttrar sig eller hur det fungerar.
Är du orolig så ta reda på allt och hur olika mediciner fungerar och så vidare..
Hoppas du fått ut lite av det jag skrivit.
Grattis till graviditeten!! Vilken vecka är du i?
/Rebecca