Barnskötare och förskolärare?
Jag bara undrar hur ni känner det som är barnskötare och gör samma jobb som förskolärare men har sämre lön?
Tycker ni det är ok? Ge mig gärna er inställning
kram
Jag bara undrar hur ni känner det som är barnskötare och gör samma jobb som förskolärare men har sämre lön?
Tycker ni det är ok? Ge mig gärna er inställning
kram
Samma jobb gör de ju men jag hoppas verkligen att de som är mer utbildade har större ansvar för den pedagogiska biten! Har de inte det så ska de definitivt inte ha högre lön!
Intressant! håller med!
Som förskollärare har man bra mycket längre utbildning (och lån) än en barnskötare och dessutom större ansvar för det pedagogiska arbetet = högre lön. Inget konstigt med det tycker jag. Jämför t ex revisorer och redovisningskonsulter, man skulle ju kunna tycka att de göra samma arbte, men de har olika utbildning, olika ansvar och därför olika lön.
Jag är själv utbildad förskollärare/lärare och tycker det är rimligt att man ska ha högre lön för pedagogisk kompetens och för 4 års studier. Jag skiljer då endast på den pedagogiska delen av verksamheten, då jag anser att barnskötare är lika kompetenta som förskollärare för övrig del av verksamheten. Där har det istället att göra med personlighet;engagemang osv..att göra.
Förskollärarna har det pedagogiska ansvaret, vilket kommer bli tydligt i den nya läroplanen som är på gång. Det innebär att det är vi som ansvarar för att det hålls utvecklingssamtal, läroplanen efterlevs, mm, mm... Barnskötarna har inte alls samma ansvar!
Dessutom pågår den pedagogiska verksamheten från morgon till kväll - allt ifrån blöjbyten till måltider är pedagogiska situationer och med 3,5 års högskolestudier får man en annan kompetens och barnsyn, vilket genomsyrar hela ens arbete.
De barnskötare jag känner (är själv det) gör exakt samma jobb som förskollärarna i dagsläget o har lika mycket planeringstid o så också.
Ansvar och ansvar.. I det dagliga jobbet gör man väl i princip det samma. Sen upplever jag att det är den med mest driv och erfarenhet som tar tag i den pedagogiska biten, avsett utbildning.. Det har jag märkt då jag har jobbat i barnomsorgen och har många av mina nära och kära i den branschen.
när jag jobbade på förskola hade jag precis samma ansvar som förskollärare