• V04

Hematom erfarenheter någon ???

Hej,

har fått ett stort hematom i samband med förlossning för 10 dagar sedan.
    Jag har varit och sökt hjälp på sjukhuset för att få dem att "tömma detta" dvs. operera bort det. Deras rekommendation är dock att låta det självläka.

Är det någon som har några erfarenheter??

Hur lång tid innan det är borta på naturlig väg ?
    Är det någon som opererat, erfarenheter ??

MYCKET tacksam för svar,

Häls. V04

• Svar på tråden Hematom erfarenheter någon ???
  • Dissan02

Hej
    Jag fick ett stort hematom vid förlossningen. Det fick läka själv och det tog nog tre-fyra veckor. Det gjorde djävligt ont första två veckorna men det är bara att härda ut...

• SC o EP

Jag fick också ett hematom vid förlossningen. Kommer inte ihåg exakt hur lång tid det tog innan det försvann men ca 2-3 veckor, tror jag. Mitt blev också irriterad när jag använde apotekets bindor eftersom de är så tjocka så när dt inte blödde så mycket längre så bytte jag till vanliga tunna bindor.

På förslossningen tipsade de mig om att ha lite is på om det var irriterat.

• SC o EP

Rubia:
    Jag fick det förklarat som att det var ett blåmärke fast invärtes...

• jennie77

Det är att föredra att kroppen får ta hand om detta själv, som den gör mad andra blåmärken man får. Ibland får man infektion i hematomet, brukar ge feber och det märker man i så fall och kan behandla med antibiotika. Ovanligt att man väljer att operera det, gör man bara om det fyller på sig dvs fortsätter att blöda så hematomet växer. Då måste det ju tömmas och kärlet som blöder snöras åt igen. Lycka till. Det gör ont men går över efter 2-3 veckor.

• V04

Hej Alla,
    tack snälla för era svar.
    Jag har hört att det skall ta 2-3 månader att läka bort så det här var ju positivt !

V04

Svar på tråden Hematom erfarenheter någon ???