• AmandaPitkänen

frysa in i glasburk?

Jag har sparat en del barnmatsburkar så att jag kan göra egen mat och frysa in. Men nu sa en bekant till mig att glaset kan spricka i frysen. Vad tror ni? Jag har redan frysit in äppelmos i såna barnmatsburkar, men de har bara varit inne i frysen ett par dygn, så kanske spricker det snart?? Tror ni att det går bra om jag inte fyller burken till max, utan låter det vara fyllt till 3/4 så att innehållet har lite plats att expandera (heter det så?) sig då det blir till is?

• Svar på tråden frysa in i glasburk?
  • lenka

Fyll dem inte fulla så går det bra!

• Marie med två barn

Jag vet inte säkert. Men om du inte fyllt burken ända upp så tycker jag att det borde fungera.

• Jennie Brunflo

Det går jättebra!
    Jag har gjort så med mycket barnmat.

Fyll de inte ända upp och var försiktig när du tinar maten.

Den enda gång jag lyckats spräcka en burk var när jag ställde den i mircon (direkt från frysen) för länge. Blir det för varm för snabbt när de är frysta så spricker burkarna.

När du ska tina barnmaten så tina i kylen 1 dygn eller ställ burken uppåner på en tallrik och kör på mellaneffekt i micron och skrapa ur maten då och då ur burken.

• Amandia

jag har gjort mängder med barnmat o fryst in i burkar. vissa har faktiskt sprukigt. men de flesta har klarat sig. vet faktiskt inte varför det blir så.. nån burk har även sprukigt i kylen, så det har inte bara varit då man tinar dom..
    men prova dig fram du.
    annars är plastpåsar perfekt!! jag brukar frysa i små små plastpåsar. det blir en hel del påsar, men de är bara att diska och använda igen. dom är ju billiga på ÖB ;)
    och så får man en perfekt portionsmängd direkt.
    bara ta en glasbunk och ha flera påsar mat med samma sort i den. så skriver du på glassbunken vad det är och datum. så är det bara att ha flera olika sorters maträtter i olika glassbunkar. funkar perfekt och man har bra koll på datum etc..

Svar på tråden frysa in i glasburk?