• Zharlotte

Måla på tapet?

Finns det nån här som målat över en tapet utan att ta bort tapeten först?
    Hur gick det? Blev resultatet bra? Funderar på att måla om i vardagsrummet men är så rädd för att tapeten skall släppa och ramla ner om jag målar över.

• Svar på tråden Måla på tapet?
  • sulinajo

Jag har gjort det, blev toppenfint! Man ska väl inte göra det om det är många lager tapet under tror jag men annars ska det gå bra!

• Psychadelia

Jag har målat över tapet på flera ställen och det har alltid gått bra så kör på!! Lycka till!

• Pappa G

Är du rädd för att den ska ramla ner, så måla först med en patentfärg. Den fäster tapeten.

• Vickan I

Vi har alltid målat över tapeten, bara spacklat/sandpapprat innan. För lata för att dra ner den haha. Har bilvit toppenbra alla ggr. Ibland har det blivit lite bubbligt precis efter man målat på vissa ställen, men det försvinner sedan när det torkat. Vi brukar inte ens ta bort skarvarna, ser helt ok ut ändå .

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Mrs Charles

Vi gjorde så i vardagsrummet, målade en brandgul (urk) tapet vit, det blev bra och tapeten var inte ens i närheten av att släppa. Se bara till att köpa en bra färg och ingen billig skit som mestadels innehåller vatten så att du måste måla typ 5 lager. En bekant gjorde nämligen det och då släppte tapeterna. Vi behövde bara måla 2 varv.

• Vickan I
    Vickan I skrev 2010-01-28 20:47:30 följande:
    Vi har alltid målat över tapeten, bara spacklat/sandpapprat innan. För lata för att dra ner den haha. Har bilvit toppenbra alla ggr. Ibland har det blivit lite bubbligt precis efter man målat på vissa ställen, men det försvinner sedan när det torkat. Vi brukar inte ens ta bort skarvarna, ser helt ok ut ändå .
    Haha lät det som vi spackla hela väggarna, men inte så jag menade!
    (¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Mabaja

Det går jättebra att måla över på tapet.. Ta bara bort skarvarna innan... min sambo är målare och har aldrig sett honom slita ner någon tapet innan.. Han tar bort skarvarna och spacklar över dem och sen målar han två ggr så är det klart!

• Micke54

Som sagt ta bort skarvarna det ser så sjukt jävla tattaraktigt/amatörmässigt ut att bara måla över skarven så det finns inte!
    Arbetar man åt sig själv skall man vara noga

• Zharlotte

"Ta bort skarven", menar ni då spackla över dem eller?

• hallåja

Det finns en liten hyvel som man kan hyvla bort skarvar med. Skitbra! Sen ær det bara att sandpappra och spackla och naturligtvis måla. Ær det bra tapetserat så kan man ta ett rakblad och skæra bort skarven med. Den lyxen hade dock inte jag. Vi har målat på tapater och læmnat skarven kvar också. Det ser bara ut som att tapeten fått en ny færg. Inte skabbigare æn så.

Svar på tråden Måla på tapet?