• Anonym

LAS?

Någon här med koll på LAS?
    Jag har drygt 210 LASdagar just nu. Är timvik inom äldreomsorgen och jobbar varje vecka, denna vecka har jag jobbat mån-fre t.ex.
    Jag har sommarjobb och då är det ju ett längre vik, visst är det så att då räknas dagarna man inte jobbar oxå. t.ex.  jobbar jag mån-ons och sedan helgen räknas torsda o fredag oxå?

Nu finns risk/chans att jag är gravid. Barnet skulle då komma i början/miten på oktober, då kommer ju jag ha kommit upp i de dagar man behöver för att hamna på listan, och då ska jag få längre vik, visst är det så? vad händer om jag då måste vara föräldraledig?

• Svar på tråden LAS?
  • Bedan

Hmm... menar du längre vik eller att du kommer upp i antal dagar så att de måste anställa dig tillsvidare?

• Anonym

Efter sommaren kommer jag få längre vik, vilket såsmåningom leder till anställning :)

• Bedan

Jag är lite förvirrad över vilken lista du talar om, men jag kan säga såhär; För en tillsvidareanställd ("fast jobb") arbetstagare räknas den sammanlagda anställningstiden inklusive ledighet. Även för visstidsanställda och vikarier räknas den sammanlagda anställningstiden för de tillfällen när arbetstagaren är anställd hos en och samma arbetsgivare, men har man anställning dag för dag eller kortare perioder, där man till exempel rings in för arbete, är det bara de dagar man är anställd som räknas som Las-dagar.

• Bedan

Problemet med det där med vik som övergår i tillsvidareanställning är att arbetsgivaren kan säga tack och adjö dagen innan anställningen skulle ha gått över i fast jobb. Ifall din arbetsgivare tycker det är ok att du börjar din anställning med att vara föräldraledig kan det ju gå vägen, annars finns ju risken att du sitter lite löst. Rent allmänt när man pratar visstidsanställnings övergång till tillsvidareanställning gäller att om en arbetstagare under en femårsperiod har varit anställd hos arbetsgivaren antingen i allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år, eller som vikarie i sammanlagt mer än två år, övergår anställningen till en tillsvidareanställning. Men detta kan man göra avsteg från i kollektivavtal.

• Anonym

Ok. Jag skulle alltså hamna på "the list" efter sommaren, så mkt vet jag, men vad händer med dagarna om jag får ta föräldreledigt? Försvinner dom då?

• Bedan

De finns nog kvar inom den 5årsperiod jag beskrev innan.

• jeanettte

det är väl så att när man kommit upp i 360 Las dagar är man lasad till ett vikariat, sen är det 700 dagar (något på 700) då du är lasad till fast tjänst - Om det finns ngt och när det är din "tur" på listan..

när du står överst på lisan och ett vikariat kommer upp Måste dom fråga dig.

jag är nu lasad till ett vikariat och fick ett vikariat på 2 månader..

• Anonym

Så när man har 360 lasdagar ska man gå före dem med färre lasdagar, för att få de vikariat som finns om de finns, och när man har jobbat typ 700 dagar så blir man fast anställd, och då gäller det för arbetsgivaren att hitta jobb åt en varje månad eller?

• Anonym

Har man över 360 LAS dagar så har man även företräde på eventuella vikariat som är vakanta och ska tillsättas. Dock så är det 360 LAS dagar som antingen vikarie eller på en AVA anställning, dvs allmän visstid. Dock så är det lite olika beroende på vad som krävs för tjänsterna och vad man har för utbildning.

Efter 720 arbetsdagar så blir man konverterad och skall erbjudas en likvärdig tjänst som den tjänsten man arbetar på den 721'a arbetsdagen och denna tjänst skall vara en tillsvidareanställning. Finns det ingen tjänst vakant inom förvaltningen/kommunen som passar så blir man tyvärr varslad pga arbetsbrist. Ett alternativ är att man efter konverteringen får ett längre vikariat, men tackar man nej så avstår man även själva konverteringen och räkneverket börjar om på nytt med nya LAS dagar.

• Anonym (nja??)

Om du är timanställd arbetar mån-ons och du ska komma upp i 210 LAS dagar så räknas inte de dagar du inte jobbar. Vik så vet jag inte.

• Lördagkväll

Räkna inte med att få ett vik efter hösten.. Det lär antagligen finnas en drös folk med fler las-dagar som går före dig i kön.. Så var lite realistisk och räkna inte kallt emd det.. Jag har kommit upp i 15 månader och ahr fortfarande inte fått något vikariat för att det är folk som ligger före mig i företrädeslistan..

• Hondendärknasiga

Är du utbildad, till typ usk?? Varför jag ställer frågan, är för att i Alingsås kommun, så är det så här:
    är du inte utbildad och kommer upp i 300 dagar, så blir det s.k "jobb-stopp". Heldumt. Men är du utbildad, så går du automatiskt öve till vikariat (månad) när du kommit upp i 300 dgr...

• Anonym (ssk)

De här 720 dagarna ni pratar om, är det enbart de dagar man faktiskt arbetat eller räknas även lediga dagar då man går på längre vik?

Jag blev anställd på vik i juni förra året och har fått förlängt vik så nu har jag till 1 nov, vilket blir 17 månader på 80%. Då kommer jag i alla fall över 360 dagar som jag uppfattat det? Men inte förrän jag faktiskt arbetat 720 dagar är jag lasad till fast tjänst?

• Anonym

Går man som timvikarie så är det varje enskild dag som räknas till LAS dagarna, är det på vikariat man går är det en anställningsperiod sammanlagt på 2 år inom de senaste 5 åren som berättigar till konvertering, dvs tillsvidareanställning. Dock så räknas vikariat för sig och allmän visstid för sig.

• Anonym (ssk)
    Anonym skrev 2010-05-12 20:06:10 följande:
    Går man som timvikarie så är det varje enskild dag som räknas till LAS dagarna, är det på vikariat man går är det en anställningsperiod sammanlagt på 2 år inom de senaste 5 åren som berättigar till konvertering, dvs tillsvidareanställning. Dock så räknas vikariat för sig och allmän visstid för sig.
    Vad är det för skillnad på vikariat och allmän visstid?
  • Anonym

Tänk bara på att har du haft en ava tjänst o sen får ett vikariat för en person  eller timvikariatså räknas de inte ihop i lasdagarna utan de räknas som två grupper. Tex har du 650 dagar som ava tjänst och 100 dagar som timvikarie så tror man att man är lasad men så är fallet inte utan de räknas isär. Konstiga regler det finns...

• Anonym
    Anonym (ssk) skrev 2010-05-13 11:42:41 följande:
    Vad är det för skillnad på vikariat och allmän visstid?
    Ett vikariat innebär att man ersätter en person som är ledig av någon anledning, en Allmän VisstidsAnställning innebär att man får en tidsbegänsad anställning pga av tex arbetsanhopning, dvs det finns ingen fast tjänst i grunden som man bemannar utan man är en extraresurs.
  • Anonym (ssk)
    Anonym skrev 2010-05-13 22:38:18 följande:
    Ett vikariat innebär att man ersätter en person som är ledig av någon anledning, en Allmän VisstidsAnställning innebär att man får en tidsbegänsad anställning pga av tex arbetsanhopning, dvs det finns ingen fast tjänst i grunden som man bemannar utan man är en extraresurs.
    Tack för svaret! Jag går för en person, och det var ju det som var mest fördelaktigt Hoppas jag kan få till nästa sommar, så är jag berättigad till fast tjänst.
  • sarasleo

Hej! Jag jobbar på Willys mataffär och står på LAS listan att snart få fast jobb. Har nu vikariat. Om jag blir gravid innan jag fått fast jobb; vad händer då efter när jag vill blrja jobba igen. Står jag kvar på LAS listan och blir erbjuden fast tjänst när det blir en ledig ellet faller jag bort från listan om jag blir gravid utan fast anställning?

Svar på tråden LAS?