Vad tycker du som förälder om MANLIGA barnskötare/förskolärare?
De bestämmer sig för att anställa en manlig kollega på förskolan ditt barn går på, hur ställer du dig inför detta? Vad tycker du om det hela?Kommentera gärna!!
Jag har ingen särskild åsikt, det finns några manliga förskollärare på vår dotters dagis. Såvitt jag vet gör de ett precis lika bra jobb som de kvinnliga.
Jag tror ej kompetensen sitter i könet..
Jag kan berätta att den mest omtyckta förskolläraren i byn där jag bor är en man!!! Alla älskar honom, för han är helt underbar med barnen.
Att inte anställa män skulle skapa onödiga fördommar.
Rent spontant tänker jag jättebra då jag bara ser det som positivt att barn får spendera tid med både män och kvinnor. När jag sen tänker efter så bryr jag inte mig inte ett skvatt. Det enda som är viktigt är att de anställda är kompetenta.
Såklart blir jag glad för att ännu en kompetent person har anställts.
På sonens förskola finns det en manlig vikare som de brukar ha där (de prioriterar att "återanvända" samma vikarier) och jag tycker det är jättebra! Skulle helst se att han fastanställdes på sonens avdelning.
Jag har faktiskt en hemlig dröm om att extraknäcka på förskola.. ;).. Inte på heltid och för alltid, men som omväxling till mitt vanliga jobb liksom.. Tror inte jag kommer göra allvar av det dock... ;)... Skulle även kunna tänka mig jobba som barnmorska faktiskt (och nej, det är inte för att få "flukta".. ;)...
Tror att min pappaledighet har skadat mig lite... ;)
Var så glad över att det fanns två fast anställda (plus en period en manlig kock, ibland en manlig vikarie) på "vårt" dagis i 1985-1990. Som ensam förälder ansåg jag att det var en fördel att barnet inte vistades i en helt kvinnlig värld på dagis. Som jag minns det var det status för en förskola att ha manlig personal, (på vår var den ene föreståndare). DEt här vasr nog på den gamla goda tiden innan en och annan manlig personal tyvärr gjort bort sig...
Underbart! I min drömvärld skulle det vara 50/50 män och kvinnor i personalstyrkan från dagis till universitet.