• Maddes Mamma

HJÄLP MIG angående vikariat under föräldraledighet

Hej!

Jag har ett vikariat som löper ut sista augusti 2010. Ska gå på föräldraledighet from 1 april.
    Tjejen jag vikarierar för kommer inte att komma tillbaka till jobbet förrän TIDIGAST 1 januari 2011. Hade jag inte varit gravid och gått på föräldraledighet, hade jag med all sannolikhet fått förlängt vikariat, då företaget i detta nu håller på att anställa en vikarie istället för mig.
    Som jag förstått det på arbetsgivaren kommer min vikarie först vikariera istället för mig fram till sista augusti, sedan ta över "mitt" vikariat för den ordinarie anställde till 1 januari.

Någonstans har jag läst att företaget i första hand ska erbjuda mig förlängning av mitt vikariat, annars missgynnar de föräldralediga. De kan alltså inte låta bli att förlänga mitt vik pga att jag är mammaledig. Trots att jag under denna period kommer vara fortsatt föräldraledig. Stämmer detta? Kan inte hitta sidan där jag läst det på... Och det börjar brinna i buskarna nu.

SNÄLLA, ni som vet: Ta er tid att hjälpa mig!

• Svar på tråden HJÄLP MIG angående vikariat under föräldraledighet
  • The Black Lady

Men har du ett tidsbestämt vik s får a-givaren göra som de vill...

Men du kan ju alltid fråga facket.

• Maddes Mamma

Kan vara så.
    Men någonstans ringer det en klocka om att de inte får låta bli att förlänga mitt vikariat och istället anställa en annan vikarie, enbart pga av att jag är mammaledig. Jag sköter mitt jobb exemplariskt så det finns liksom ingen annan anledning att inte låta mig fortsätta.
    Ingen som varit med om något liknande?

• The Black Lady

Men varför frågar du inte facket?

• Zebran89

Hur gick det för dig? Fick du några svar på detta? Funderar över samma fråga.. 

Svar på tråden HJÄLP MIG angående vikariat under föräldraledighet