• momt

Ringde gynmottagningen. Besviken!

Fick i förrgår veta att jag är gravid och strecket på stickan blir bara starkare. Har nog testat mig 5 gånger redan. 

Det känns jobbigt att det tog slut en vecka innan jag plussade med pojkvännen och pappan och jag vet att han absolut inte vill ha barn än.
    Har gjort en tidigare abort med honom och det var det värsta jag varit med om. Men nu ringde jag iaf till gynmottagningen där dom på sjukhuset sa att jag skulle ringa. Har inte bestämt mig till 100% om jag ska behålla men ville gärna kolla upp hur långt gånget jag var.
    Dom på Gyn säger att jag borde gå till en abortrådgivning och att antydde hela tiden på att jag skulle göra abort. Speciellt när hon hörde att jag nyss fyllt 20. 
    Blev bara så himla ledsen och besviken när jag äntligen tog tag i det och ringde. Ville bara skriva av mig lite.
  • Svar på tråden Ringde gynmottagningen. Besviken!
  • Bubbelgummet

Vilket dåligt bemötande! Hoppas verkligen att du kan få bättre hjälp någon annanstans. Kan du prata med en bm på mvc? Min är toppen dit jag går och skulle gärna bolla något sådant med henne. Önskar dig all Lycka till.

• MrsMia

Hur menar du när du skriver att de antydde något? Kan du förklara lite mer?
    Tråkigt att du blev besviken över bemötandet.

• momt

Jag vet inte om jag borde ringa mvc istället och boka en tid. Problemet är ju att jag inte är helt säker på hur jag ska göra än även om det lutar mest åt att behålla.

Fy vad jobbigt sånt här kan vara ibland.
    När borde jag berätta för pappan?
  • momt
    MrsMia skrev 2010-01-29 10:51:24 följande:
    Hur menar du när du skriver att de antydde något? Kan du förklara lite mer? Tråkigt att du blev besviken över bemötandet.
    Jag gick upp till sjukhuset här om dagen och sa att jag var gravid och hon gav mig en lapp med ett nummer på. Jag vet inte om det var någon "abortmottagning" men henne jag pratade med sa nästan rakt ut att jag borde göra abort. Utan någon anledning. 
    Kan säkert ha missuppfattat det hon sa men hon lät så trött och ointresserad och jag vet inte riktigt vad jag ska göra för tillfället. ;S
  • nano

Ring mvc och be att få prata med någon där ist, oavsett vad du väljer.

Vet itne riktigt när du ska prata med pappan, tycker nog att du ska bestämma dig själv först för vad du vill göra så att du inte blir påverkad av hans ståndpunkt.

• momt

Jag vill helst ta det med honom öga mot öga och han är inte hemma för tillfället. Så jag kommer att få vänta några dagar till.

Jag skulle vilja veta hur långt gånget det är först men fick en tid till abortrådgivning om 2 veckor. Det är ju jättelångt bort för tillfället.
  • MrsMia

ts, vården får inte pusha dig i någon riktning, däremot är de skyldiga att informera dig om dina alternativ. På ett sakligt, neutralt sätt. De får alltså inte lägga någon personlig värdering i det som sägs.

Jag vet inte hur det går till, men om de hänvisar til abortmottagning - kan det vara för att det är vanligt att man som ung går dit i första hand för att få reda på alla sina alternativ? Inte alltså att det måste leda till abort.

Jag tycker nog ändå att de istället skulle hänvisat till din närmsta barnmorskemottagning!

• Rockenrola

Håller med i vad nano skriver.
    När ja plussa ville inte min kille heller.
    Men vi är ett par än och har nu en dotter.
    Jag va respektlös o strunta helt i vad han ville.
    Jag vägrade göra abort.
    Men klart ni behöver prata om de här me.
    Men börja med mvc o känn efter vart du själv står

• momt

Jag berättade för henne att jag gjorde en abort i somras i vecka 9 och att jag vet hur det går till. Läste på mig väldigt mycket förra gånger.

Men nu när det hänt igen fast vi har skyddat oss, P-piller och kondom efter det. 
    Det kanske är meningen att vi ska ha?
    Grejen är väl lite att jag inte vet om jag vill bo ihop med honom. Inte just nu! Jag älskar honom massor och har aldrig varit så kär i någon som jag är i honom, men nu när vi gjorde slut förra veckan var han inte särskillt snäll mot mig..
    Han är bara 17 för tillfället och det känns dumt att snuva honom på "ungdomen"
    Fast jag tycker han borde ta sitt ansvar..
  • Second adventure

Här i Växjö har vi en sesammottagning. Boka en tid på en sådan. Säg att du ska göra abort. Dom måste ju undersöka dig först å kolla villken vecka du är i. Sen får man en dag att tänka över sitt beslut,´ingen behöver få veta att du inte tänker genomgå aborten.
    Dom är nog sådär eftersom att det inte är deras område riktigt på Mvc. Skriver man in sig på MVC ska man vara 100% säker på att man vill behålla barnet. Enligt dom finns det ingen anledning att se hur långt gången man är bara för att.
    Är man osäker finns det kurator man kan kontakta.

Svar på tråden Ringde gynmottagningen. Besviken!