• Physical

Förkyld utan feber - alvedon?

Min doter på 3 månader har åkt på en förkylning. Hon hostar men har inget slem i halsen och hon är täpp i näsan. Nästäppan har jag lindrat. Hon har ingen feber.
    Hur vet jag om hon har ont i halsen och så?
    Hon kliar sig även i ögonen en massa och det rinner från dem.

Hon är lite mer gnällig än vanligt också. 
    Kan jag ge alvedon eller ska jag skippa det?

• Svar på tråden Förkyld utan feber - alvedon?
  • Madicken

Ring din BVC-sköterska eller Vårdguiden och hör med dem.

Spontant så skulle jag inte ge mitt barn alvedon för lite förkylning (utan feber). Får hon i sig någon mat/vätska?

• mmaria

Min bvc-sköterska gav rådet att om barnet verkar ledset och gnälligt så kan man ge alvedon eftersom bebisen säkert har ont isåfall. När min dotter var förkyld var hon otröstlig och då gav jag en Alvedon trots att hon inte hade feber. Hon somnade direkt och vaknade efter några timmar och var mycket gladare!

• Physical
    Mama69 skrev 2010-01-29 11:45:50 följande:
    Varför ge febernedsättande utan feber???
    Mot tillfällig värk och feber

Hagi skrev 2010-01-29 11:51:59 följande:
    äter hon som vanligt?...
    mja hon är lite tjurig... men hon äter iallafall efter ett tag..
  • elisch

Ibland kan det vara svårt att avgöra ifall ett barn har ont eller inte. Jag tycker att man kan ge alvedon utan feber ifall barnet verkar ledset eller gnälligt. Så länge det inte blir en vana så är det ingen som helst fara!

Däremot behöver man inte ge ett barn som verkar må bra.

Jag jobbar på apoteket med läkemedelsrådgivning och detta är rådet jag hade gett till en kund

• JohannaG1987

Vi har varit inne på barnakuten med vår 4 månader gamla dotter idag. Hon är magsjuk och vill inte äta. De såg att han var röd i halsen, antagligen p.g.a att hon kräkt ganska mycket, och sa då att vi skulle ge henne Alvedon eftersom att anledningen till att hon inte vill äta kan vara halsont. Hon har ingen feber.

Svar på tråden Förkyld utan feber - alvedon?