• Anonym

vanligt att bli lite yr när man har mens?

sen jag fick mitt andra barn har jag börjat blöda mycket i ca 2-3 dagar och under dom dagarna känner jag mig ofta yr...är det vanligt?

• Svar på tråden vanligt att bli lite yr när man har mens?
  • Mimicz

ja, blöder man mycket så sjunker järnvärdet, testa ät järntabletter så tror jag att det går över!

• carola1977

Jag kunde bli yr när jag hade mens och då åt jag alltid en Hemofer (järntablett) och då blev det bättre. Vet inte om det var placeboeffekt eller järnbrist men huvudsaken att det fungerade .

• kattis b

Eller.. skippa järntabletterna, ät vettigt och järnrikt och ta det lugnt. Så klarar du dig. jag lovar  :)
    Innan jag började med p-piller hade jag rätt kraftiga blödningar under mensen, och blev således yr. Tog aldrig några järntabletter, och ändå står jag här 5 år senare vid liv och med en fullt frisk bebis. ^^

• anzita

Yrsel är tecken på att allt inte är helt som det ska.  Är du pigg annars, när du inte har mens? Järnbrist kan visa sig som allmän håglöshet/trötthet och när järnnivåerna sjunker ytterligare vid mens blir man yr.

Försök äta allsidigt - tillfälligt kan du behöva hjälpa upp dina järnvärden med tabletter. Hjälper inte det måste du självklart kontakta läkare, yrsel kan ha även andra orsaker som högt/lågt blodtryck etc.
  • Anonym

Jag har lågt HB ligger runt 122 nu

Detta efter jag fött mina tre barn. Varje gång jag får mens blir jag kanonyr. För järnvärdet sjunker fort de första två dagarna för att sedan stiga igen.

Jag har fått rådet att dricka blutsaft- det fungerar jättebra. Jag börjar ca 4 dagar före beräknad mens o dricker det hela mensen.

Hatar blutsaft men jag tvingar i mig det under mensen, det fungerar ju

• Anonym

ok..är på dag 3 idag så det borde lugna ner sig snart...men nästa mens ska jag börja äta lite järntabletter så kanske man mår bättre!

• kattis b
    Anonym skrev 2010-01-29 11:58:08 följande:
    Jag har lågt HB ligger runt 122 nu Detta efter jag fött mina tre barn. Varje gång jag får mens blir jag kanonyr. För järnvärdet sjunker fort de första två dagarna för att sedan stiga igen. Jag har fått rådet att dricka blutsaft- det fungerar jättebra. Jag börjar ca 4 dagar före beräknad mens o dricker det hela mensen. Hatar blutsaft men jag tvingar i mig det under mensen, det fungerar ju
    Är 122 lågt? Jag hade 78 i HB efter förlossningen, åt inga järntabletter och jag lever än! haha!
  • kattis b
    Anonym skrev 2010-01-29 12:29:29 följande:
    ok..är på dag 3 idag så det borde lugna ner sig snart...men nästa mens ska jag börja äta lite järntabletter så kanske man mår bättre!
    En liten varning om järntabletter bara. Jag fick äta det under delar av min graviditet, så jag talar av egen erfarenhet när jag säger det här:
    De flesta blir riktigt tröga i magen av järntabletterna.
    De funkar faktiskt inte alls så bra som man kanske hoppas.

Jag knaprade järntabletter ett tag under graviditeten utan förbättrat HB. Sen slutade jag, för jag stod inte ut med att ha ont i magen hela tiden.

Ät järnrikt i stället! Babyspenat (supergott i sallader), vanlig spenat, leverpastej, blodpudding, ärtor.. Listan kan göras lång.
    Jag moffade i mig lite babyspenat två gånger i veckan och nu har jag normalt HB.
  • carola1977

Kattis b: för mig räckte det med en järntablett (Hemofer som jag tror är rätt milda) mensens första dag så slapp jag känna mig yr sedan och det var inget jag fick ont i magen av.

• anzita
    kattis b skrev 2010-01-29 13:03:11 följande:
    En liten varning om järntabletter bara. Jag fick äta det under delar av min graviditet, så jag talar av egen erfarenhet när jag säger det här: De flesta blir riktigt tröga i magen av järntabletterna. De funkar faktiskt inte alls så bra som man kanske hoppas. Jag knaprade järntabletter ett tag under graviditeten utan förbättrat HB. Sen slutade jag, för jag stod inte ut med att ha ont i magen hela tiden. Ät järnrikt i stället! Babyspenat (supergott i sallader), vanlig spenat, leverpastej, blodpudding, ärtor.. Listan kan göras lång. Jag moffade i mig lite babyspenat två gånger i veckan och nu har jag normalt HB.
    Jag tycker som kattis b - försök se över din kost i första hand. Undvik mjölkprodukter vid de måltider när du äter grönsaker - kalcium gör att järnet absorberas sämre. Järnboosta med mycket grönsaker, MÖRKGRÖNA och RÖDA. C-vitamin är bra för järnupptagningen. Såvida du inte är vegetarian så kan du äta mer av kött och ägg. 
    Järntabletter kan vara en nödlösning  tills din kropp har jobbat upp bättre järnvärden. Eller varför inte Blutsaft (fast det smakar ingen vidare).
  • kattis b
    carola1977 skrev 2010-01-29 13:44:46 följande:
    Kattis b: för mig räckte det med en järntablett (Hemofer som jag tror är rätt milda) mensens första dag så slapp jag känna mig yr sedan och det var inget jag fick ont i magen av.
    Tankens kraft, kallas det du upplevde.
  • carola1977

Ja jag skrev själv att det kanske var en placeboeffekt men jag var nöjd att slippa känna mig yr och funkar det så funkar det .

• Anonym
    kattis b skrev 2010-01-29 12:58:30 följande:
    Är 122 lågt? Jag hade 78 i HB efter förlossningen, åt inga järntabletter och jag lever än! haha!
    Jag har 122 nu efter min tre täta förlossningar och det stiger inget mer :(

Sista barnet är året nu...
Svar på tråden vanligt att bli lite yr när man har mens?