• Anonym (hur?)

Hur får jag tillbaka mitt självförtroende o min självkänsla?

La tråden under relationsproblem då jag anser att jag har det med mig själv...

Jag har alltid förr haft väldigt bra självförtroende. Alltid fått höra hur fin o söt jag är osv. och faktiskt tyckt det själv också. Jag kunde stå framför spegeln o granska mig själv o faktiskt känna mig nöjd!
    Men efter två graviditeter o en hel del psykiska problem så har jag inget självförtroende alls! Jag vill knappt se mig i spegeln, jag visar mig inte för sambon utan kläder. Jag VET ju innerst inne att jag ser bra ut men jag kan inte tycka det själv. Självkänsla?
    Låter kanske rörigt o jag vet inte hur jag ska förklara riktigt. Jag vet bara att jag måste få tillbaka mitt självförtroende o min självkänla, men HUR?!
    Tacksam för alla tips o råd!

• Svar på tråden Hur får jag tillbaka mitt självförtroende o min självkänsla?
  • ann0rlunda

Självförtroende och självkänsla är ju två nästan helt skilda fenomen.
    Självförtroende vet vi nog alla vad det innebär, men självkänsla handlar ju mer om att du VET att du duger som du är. Att du inte behöver bevisa att du duger. Som till exempel bekräftelse. Människor med låg självkänsla vill hela tiden ha bekräftelse från sin omgivning om utseende etc.

Så det beror nog mer på självkänslan än på ditt utseende skulle jag tro. Sån är jag. Jag ser bra ut och får höra det ofta. Men däremot brister min sjävkänsla. Jag tror att jag inte duger som jag är.

Jag skulle rekomendera boken "Självkänsla nu" Där finns massa bra övningar om hur du kan stärka din självkänsla. :)

• Anonym (hur?)

tack för ditt svar! :)

Fler?

• Anonym

jag har kemisk obalans i hjärnan vilket gör att jag kan må riktigt dåligt och få extremt låg självkänsla, då spelar det ingen roll vilka tankar jag tänker eller terapier eftersom det är kemiskt. Jag äter nu medicin och nu är min självkänsla och självförtroende bra

• Helle333
    Anonym (hur?) skrev 2010-01-29 15:13:36 följande:
    La tråden under relationsproblem då jag anser att jag har det med mig själv... Jag har alltid förr haft väldigt bra självförtroende. Alltid fått höra hur fin o söt jag är osv. och faktiskt tyckt det själv också. Jag kunde stå framför spegeln o granska mig själv o faktiskt känna mig nöjd! Men efter två graviditeter o en hel del psykiska problem så har jag inget självförtroende alls! Jag vill knappt se mig i spegeln, jag visar mig inte för sambon utan kläder. Jag VET ju innerst inne att jag ser bra ut men jag kan inte tycka det själv. Självkänsla? Låter kanske rörigt o jag vet inte hur jag ska förklara riktigt. Jag vet bara att jag måste få tillbaka mitt självförtroende o min självkänla, men HUR?! Tacksam för alla tips o råd!
    Boktips:

Mia Törnbloms böcker Självkänsla nu eller Du äger!
    LÄS boken/böckerna och börja genast med övningen Bra Tack hjälp. Jag skriver varje dag under Bra! Jag är vacker. För jag tycker inte heller om mitt utseende. Jag har börjat släppa lite på det, det tar tid dock det behöver du vara förberedd på. Jag var ett vrak för fyra år sedan. Har kommit en bra bit på väg men har en lång väg kvar till en bra självkänsla.

Kay Pollaks bok att välja glädje använde jag som stseg ett på min väg mot en bättre självkänsla. Men sedan behöver man gå vidare för jag tyckte indet byggde så mkt självkänsla med Att väljk glädje.

Steg ett du måste ta innan du ens försöker göra något åt din självkänsla är att VERKLIGEN BESTÄMMA dig på riktigt att nu får det vara nog med att må dåligt. För går man inte in för det här helhjärtat så ger det i princip ingenting och det blir bortkastade pengar för böckerna och för dig med tiden du lägger ner.

Så del 1. Bestämt dig på riktigt att nu SKA jag göra det här ÄVEN DE DAGAR JAG HAR NÄR JAG MÅR VERKLIGEN ASDÅLIGT.
    2. Gå och köp Mia Törnbloms bok Självkänsla nu eller Du äger (Du äger är skriven för lite yngre personer men ärligt talat tycker jag böckerna kompletterar varandra rätt bra så jag kör med båda).
    3. Köp dig en skrivbok du kan tänka dig att skriva i varje dag. Ett kollegieblock eller dagbok eller ja något du tror att den här kan jag tänka mig att använda varje dag.
    4. Läs boken, börja genast med Bra Tack Hjälp övningen.
    5. Ge inte upp bnär du hart dåliga dagar utan det är extra viktigt dessa dagar att göra övningarna. För att få av sig offerkoftan. Läs gärna Mias självbiografiska bok. Så dumt. Jag fick mer förståelse för övningarna när jag läste den, jag förstod bättre hur Mia tänkte med sina övningar osv.

Jag önskar dig lycka till! Ta det i små steg. Ge INTE UPP!
  • Anonym (hur?)

Tusen tack!!
    Här ska det shoppas böcker! :D

Svar på tråden Hur får jag tillbaka mitt självförtroende o min självkänsla?