• Kryssarinnan

    Nytt forum!

    Jag hoppas att många av de föräldrar som idag håller på med EC med sina bebisar hittar hit till detta nya forum.

    Det är alltså tänkt för oss som har som ambition att låta våra bebisar vara utan blöja 1-100% av tiden, och låta dem göra sina behov på potta eller liknande istället. Det är alltså inte ett forum om "vanlig" potträning.

    Kanske vi kan presentera oss själva lite kort?

    Jag har praktiserat EC med min son (mitt första barn) från födseln. Han är idag snart 3 månader gammal. Det har skett med viss utveckling: från att först bara ha gjort ljud, sedan börjat hålla honom över handfatet till att han idag kissar på potta och är utan blöjor minst en stund varje dag. Vi använder dock fortfarande blöjor en stor del av tiden, även om det bara kommer kiss i dem.

    En utmaning jag gärna vill diskutera med er andra är hur man gär när man är ute. Utomhus är det väl för kallt nu, men när man t.ex. är på kafé - hur gör ni då? Som det är nu har jag honom i blöja då, men tror att han ibland blir väldigt ledsen just för att han inte får gå på toa som vanligt efter amning, så som vi har som rutin hemma.

  • Svar på tråden Nytt forum!
  • Tokstolla

    Sonen som imorgon blir 11v är blöjfri minst 1 timma om dagen. Ngt jag märkt av på sista tiden är att han kissar mer under vaken tid. (Kanske vanligt men inget jag vet ngt om). Bajsar gör han helst på natten när vi sover tyvärr.

    Jag var blöjfri precis innan jag var 1 år och tänkte fortsätta med min mammas kunskaper och hoppas på att de funkar på min son så småningom.

  • Tonx

    Min dotter som är 4 år EC:ade jag från 2 månader. Funkade kanonbra mestadels av tiden! Vi körde lightvarianten men det mesta hamnade ändå i toan.

    Började med lillasyster som blir 2 snart men slutade för det var för kämpigt med hennes skrikande och hon tyckte faktiskt inte om det. Hon har blöja på heltid men håller självmant på att upptäcka pottan sen en tid tillbaka

  • sahara sahara

    Jag EC:ar inte på allvar, men är vi ute/borta (ja, inte utomhus då, förstås, så här års) och dottern signalerar, vilket hon inte alltid gör, så går vi på toaletten. Hemma får hon kissa i handfatet, men borta tar vi toaletten i stället.

    Just nu sitter jag och har dåligt samvete. I går missade vi lite (det gick fortare än vanligt) och bajset kom i blöjan i stället. Det märktes att hon inte uppskattade det. Hon är inte tre månader än, och det är över två veckor sen jag behövde byta en bajsblöja sist.

    Visst är hon blöjfri en stund varje dag för att lufta, men det är inte så att jag skulle sätta på henne kläderna och vara i soffan. På kvällarna är det omöjligt att hinna med - hon kissar nästan en gång i halvtimmen, och man hinner knappt sätta sig innan det är dags igen.


    Do something scary - the payoff is awesome!
  • Kryssarinnan

    Presens: Att kissa på toan kan vara knepigt när man har en pojke, vars stråle är både kraftig och helt oförutsägbar :) Den kan lätt nå en meter ut på golvet från liggande, åt vilket håll som helst.

    Och ja, de kissar ju verkligen frustrerande ofta när de är så här små... Fox kan kissa fyra gånger på raken var 5:e-10:e minut efter en lång tupplur+amning. Därför har han blöja på sig kanske 22-23 tim/dygn ännu.

    Jag har funderat på att köpa en rese-potta som den här: www.pappaprylar.se/potette-plus-resepotta (bra bilder här, men finns billigare på andra sajter)

    Tydligen funkar det bra att använda vanliga soppåpsar på rulle till den, för dyra  engångspåsar känns mer som något man använder vid enstaka tillfällen, som på flygplanet, och inte något man använder alltsom oftast. Tror ni att det kan vara en bra idé?

  • sahara sahara

    Åh, jag tänkte inte ens på det. Här forsar det också, och tillräckligt mycket för att träffa mig om hon ligger på skötbordet, men över handfatet är det aldrig några problem. Det slog mig inte ens. Sorry!


    Do something scary - the payoff is awesome!
  • Kryssarinnan

    Jag har ju hållit honom över handfatet för att det skonar ryggen, men nu börjar det bli väldigt tungt; han väger ca 7 kg. Jag har nu testat att själv sitta långt bak på toaletten med honom sittandes mellan mina ben. Det funkar hyffsat. Problemet var att jag inte hörde om det kom något, och kiss lämnar inga synliga bevis i en toa.

    Detta känns ofta som att uppfinna hjulet, trots att man har böcker och internetforum tillhands...
    Tokstolla - hur gjorde din mamma med dig? (Och ja, ett hormon gör att njurarna och blåsan är mindre aktiva under sömn, vilket gör att man är mer kissnödig på morgonen/när man vaknar.)

  • sofia 1985

    var kan man läsa om ec?vet inte alls vad det är, men verkar intressant{#lang_emotions_laughing}

  • Kryssarinnan
    sofia 1985 skrev 2010-02-03 09:34:30 följande:
    var kan man läsa om ec?vet inte alls vad det är, men verkar intressant
    Hej
    Jag startar en tråd om det under forumet!
  • mammis12
    Kryssarinnan skrev 2010-02-03 10:30:30 följande:
    Hej Jag startar en tråd om det under forumet!
    vad handlar ec om?
    hur gör man? m.m.
Svar på tråden Nytt forum!