• caln

Stora bokstäver först??

Hur är det nu för tiden (gammal man blivit...) Lär sig barnen i skolan de stora bokstäverna först eller kanske både stora och små samtidigt? Min son på 5 år är väldigt intresserad och man vill ju liksom göra rätt  {#lang_emotions_smile} 

• Svar på tråden Stora bokstäver först??
  • Cia o krabaten

Dotter har lärt sig de stora och kan alla såna och kan vissa ord osv.

Nu när hon kunnat de ett längre tag har vi testat några av de små, men det är inte lika kul tycker hon så vi tar det lugnt.
  • bubbelmaja

Jag är lärare för de lägre åldrarna. Vi jobbar med både stora och små samtidigt. I ettan går man, hos oss, igenom en bokstav i taget och arbetar med den på många sätt. Det blir en repetition av 6-års som hos oss också arbetar med bokstäver, en i taget.

Jag brukar alltid skriva med små bokstäver.
    När jag hjälper barnen att hitta passande böcker finns det en del som gärna läser med stora och en del som hellre tar små boktäver.
    Jag tillåter stora bosktäver när de skriver själva. Länge. De brukar byta av sig själva, ganska snart.

• bubbelmaja

Min egen son lärde sig de stora först, tidigt, men har på egen hand ganska snabbt lärt sig de små också. När han skriver väljer han alltid stora bokstäver.

• Morrina

Det vanliga är nog att barn lär sig stora bokstäver först (i alla fall om de lär sig läsa och skriva lite hemma), och de är ju lättare att skriva eftersom det är mer raka streck än i små bokstäver som är mer runda, tex M/m, A/a. Men i skolan jobbar man nog ofta med stora och små bokstäver parallellt.

• Kärnhuset

Som sagt så kan man lära sig dem parallellt.

Ska man lära sig läsa, t.ex. göra några ordkort som barnet kan "leka" med (ex. mamma, pappa, (barnets namn) som sen byggs ut med barnets idéer om vad de gör ex. cyklar, jobbar) så rekommenderas små bokstäver, gemener. Det är lättare att lära sig läsa gemener eftersom barnen minns orden som bilder. De "sticker ut" mer, dvs. blir inte lika svårlästa som stora bokstäver, versaler. Dessutom kommer den mesta brödtexten som barnen läser senare att bestå av gemener.

Ska barnet lära sig skriva så är det lättare med versaler eftersom det består av raka streck. Det är i allmänhet svårare att få till gemenerna, de små bokstäverna, direkt. Men det är ju en utmärkt utmaning att gå vidare med gemener när man kan alla versaler, för att sen bygga på ytterligare med skrivstil...

Men som sagt. Man kan lära sig bokstäverna parallellt. Det finns memory där man ska para ihop versaler och gemener. Det är en bra början till att förstå att vi har två olika sätt att skriva bokstäver.

Svar på tråden Stora bokstäver först??