• Boomtown

Sjuksköterskor se hit! Hjälp med en fråga om delegering

Eller det kanske är andra än sjuksköterskor som vet svaret. Jag har precis börjat att läsa till undersköterska och skriver ett litet arbete om delegering. Får en sjuksköterska neka att ge en person delegering? Får dom neka både US och outbildade? Jag har för mig att SSK har sagt det till mig, men jag behöver veta säkert eftersom jag tänkte skriva det i mitt arbete

• Svar på tråden Sjuksköterskor se hit! Hjälp med en fråga om delegering
  • Bernermorsan

Ja som sjuksköterska får man "neka" att ge en delegering. Personen som får en delegering ska kunna uppvisa tillräckliga kunskaper teoretiskt och praktiskt för att kunna få delegering. Har de inte det kan en delegering ej ges så dett akanske man kan säga som att neka någon en delegering. Du kan även fråntas en delegering

• Zaria
    Bernermorsan skrev 2010-01-29 19:23:05 följande:
    Ja som sjuksköterska får man "neka" att ge en delegering. Personen som får en delegering ska kunna uppvisa tillräckliga kunskaper teoretiskt och praktiskt för att kunna få delegering. Har de inte det kan en delegering ej ges så dett akanske man kan säga som att neka någon en delegering. Du kan även fråntas en delegering
    Så sant så.
  • Boomtown

Om man blir fråntagen sin delegering så handlar det oftast om grova tjänstefel eller missbruk av mediciner, så är det väl? Tackk för era svar

• Zaria
    Boomtown skrev 2010-01-29 19:33:05 följande:
    Om man blir fråntagen sin delegering så handlar det oftast om grova tjänstefel eller missbruk av mediciner, så är det väl? Tackk för era svar
    Ja om man flertal gånger slarvat med att dela ut mediciner o dyl.

Tyvärr är det olika noga på olika ställen.

Här måste man tex göra ett 7 sidor långt prov innan man får deligering för medicin tillskillnad från delegringen för sondmatning som var gjort på 5 min och det var få som fattade hur man skulle göra när det väl var dags.
  • Bernermorsan

Behöver absolut inte var pga grova tjänste fel. Uppfyller du inte kraven teoretiskt och praktiskt kan du bli fråntagen. Omprövas årligen. Eller att du inte utför uppgiften tillräckligt ofta och givetvis om du gjort fel vad gäller den delegerade uppgiften. De kan räcka med missade utdelningar av medicinpåsar vid flertalet gånger.

• tofflisar

det beror på om du menar personlig delegering SSK-USK (muntlig). Den bestämmer jag som syrra helt själv om jag vill ge dig eller inte inför den situation vi stå i.

• Boomtown
    Zaria skrev 2010-01-29 19:35:37 följande:
    Ja om man flertal gånger slarvat med att dela ut mediciner o dyl. Tyvärr är det olika noga på olika ställen. Här måste man tex göra ett 7 sidor långt prov innan man får deligering för medicin tillskillnad från delegringen för sondmatning som var gjort på 5 min och det var få som fattade hur man skulle göra när det väl var dags.
    Oj då, gäller det US? Herregud. Det var lite skillnad. KOnstigt att de inte är lika stränga med sondmatning då
  • Boomtown

Ja jag menar personlig delegering.

Är det någon skillnad med SSK-US
    Eller SSK - outbildad?

• Bernermorsan

Finns bra att läsa i författningshandboken. Lagarna ska egentligen delas ut vid delegering tycker jag

• Zaria
    Boomtown skrev 2010-01-29 19:37:20 följande:
    Oj då, gäller det US? Herregud. Det var lite skillnad. KOnstigt att de inte är lika stränga med sondmatning då
    Japp, vi fick den lite hipp som happ 2 dagar innan vi skulle börja med den, tror den är lite strängare för vikarier.

Dock hände det väl inget drastiskt mer än att man glömde "knäppa" eller inte fick i slangen ordentligt. Vilket ju märks väldigt fort så att säga *kräksmiley*
  • Zaria
    Zaria skrev 2010-01-29 19:41:49 följande:
    Japp, vi fick den lite hipp som happ 2 dagar innan vi skulle börja med den, tror den är lite strängare för vikarier.Dock hände det väl inget drastiskt mer än att man glömde "knäppa" eller inte fick i slangen ordentligt. Vilket ju märks väldigt fort så att säga *kräksmiley*
    Alltså strängade för de vikarier som började på efterhand när det fanns mer tid
  • Probably the best    in the

Nu var det ett tag sen jag höll på med delegeringar men som jag minns det. Det är jag som ssk som är ytterst ansvarig för det som den som fått delegeringen gör.
    Så ger jag Lisa deligering på att dela ut medicinpåsar och hon ger fel så är jag som ssk ytterst ansvarig. Sen tror jag väl det i slutändan inte händer så mkt men dock. Men det är ju också jag som avgör vilka som är lämpade att ha deligering. Och ärligt jag tror jag utan problem hade kunnat återta en deligering enbart på min egen känsla, om jag ex upplever att Elsa inte verkar helt ok längre.

• Boomtown

Tack för era svar. Nu har jag fått ihop det skapligt

• LillTussa

Ett tillägg kan ju vara att när du delegerat en person så får denne person inte delegera vidare. Ex ssk Göran delegerar till Lisa att hon får ge medicin ur apodos. Då får inte Lisa delegera vidare till Gösta som inte har delegerats att ge medicin som hon låst ut. Utan den som delegerats har ett ansvar att själv se till att rätt medicin ges till rätt person med rätta doser och att personen får i sig medicinen. 

• Boomtown
    LillTussa skrev 2010-01-30 02:25:59 följande:
    Ett tillägg kan ju vara att när du delegerat en person så får denne person inte delegera vidare. Ex ssk Göran delegerar till Lisa att hon får ge medicin ur apodos. Då får inte Lisa delegera vidare till Gösta som inte har delegerats att ge medicin som hon låst ut. Utan den som delegerats har ett ansvar att själv se till att rätt medicin ges till rätt person med rätta doser och att personen får i sig medicinen. 
    Tack för det tillägget, det ska med  i mitt arbete
  • Ungmamma83

självklart kan en ssk neka någon att få delegering om personen inte visar tillräckliga kunskaper.

• Ungmamma83
    Boomtown skrev 2010-01-29 19:39:34 följande:
    Ja jag menar personlig delegering. Är det någon skillnad med SSK-US Eller SSK - outbildad?
    är ingne skilland mellan ssk och outbildad, delegering handlar om att du ska uppvisa vissa kriterier/kunskaper för att få delegering.
Svar på tråden Sjuksköterskor se hit! Hjälp med en fråga om delegering