Finns det blodprov för PCO?
Mina olika gynekologer har sagt att det inte finns något blodprov man kan ta för att kolla om man har pco men i USA finns det tydligen ett? Varför har inte vi det?
Mina olika gynekologer har sagt att det inte finns något blodprov man kan ta för att kolla om man har pco men i USA finns det tydligen ett? Varför har inte vi det?
hej TS
jag har själv PCO och jag har gjort både VUL och blodprov för att få ett resultat så det kan man göra..
Lycka till
Jag har också gjort ul och blodprov men vad jag fattar så mäter gynekologen olika hormoner här och sätter sig sen och ser över hela bilden men i USA är det ett specifikt blodprov. Positivt eller negativt, punkt slut. Så förstod jag det.
har aldrig hört det finnns ett specifkt blodprov för PCO/S , så har jag hört fler forksare och läkare extra kunniga på PCOS. Vart har du läst om detta eller vem har sagt/ skrivit det till dig?
Fler oliak blodprover brukar tas , vanligast
testosteron och SHBG
andra är TSH, T3, T4, prolaktin, SHBG. FSH, LH DHEAS ibland serum insulin eller C-pepetid samt ett annat blodprov med konstigt namn som heter "17 någoting" För att utelsuta en ovanlighormonrubbning... och några andra prover kan med tas beror alldels på hur duktig och intresserad läkaren är av PCOs och homoner.
Jag har PCOS och har heller aldrig hört talas om något blodprov som skulle "bekräfta" diagnosen. Däremot kan man som följd av PCO/S få ta många blodprover i samband med fertilitetsbehandling, ex. Pergotime. För att ställa diagnos måste man bl.a. uppfylla vissa symptom, t.ex.
1. Har du oregelbunden mens, eller ingen mens alls?
2. Har du symtom på ökad testosteronaktivitet (till exempel ökad kroppsbehåring och acne)?
3. Så kallade PCO-äggstockar, dvs. många små äggblåsor på äggstockarna. Detta kan endast fastställas efter undersökning med ultraljud.
http://www.pco-s.com/
Det var syster yster som bor i USA som hade sagt till sin gynekolog att hennes gyn i Sverige trodde att hon hade pco. Hennes gyn hade då sagt att det fanns ett blodprov att ta för pco och gjort det. Hon har inte fått svar än så jag vet inte om hon har det eller inte och vad det var för blodprov exakt. Men så mycket stod klart att det var ett blodprov specifikt för pco.
Kan du fråga henne om namnet på provet?
Du hittar vad förkortningarna står för och referenser Kan skilja mellan landstingen på den här sidan.Skulle jag svara själv blir det en förljetong... orkar inte skriva det nu.
Provtagningsanvisningar för Klinisk kemi
Våra provtagningsanvisningar vänder sig till sjukvårdspersonal. Här hittar du som provtagare/remittent handledning inför, under och efter provtagningen.
Här hittar du även information om indikationer och referensintervall.
Det framgår av respektive provtagningsanvisning om analys/metod är ackrediterad
sök via första bokstaven i förkortningen
Ev hittar du mer i min blogg om hormoner.
(förlåst jag är bra på att stava fel, har bråttom och synfel) Läkaren pratar nog inte skit , men kanske saknar pedagogisk förmågan. Alla läkare är inte bra lärare. Hade en gång en pedagogisk läkare som idag inte arbetar med IVF eller gynmottagning, Ingvar . Vilken gjort mig kräsen så jag nöjer mig inte med vem som helst.
Ofta har PCO kvinnor värden inom normalområdet men åt höga eller låga hållet då det gäller hormoner. Har hört fler föreläsare säga det. Din syster bör söka upp en läkare intresserad av gynekologisk endokriniologi . I sverige är ett par kända namn Angelica Hirschberg (PCOS studien på karolinska Stockholm), Jan Holte Uppsala.
En kvot som läkare räkna på är testostreon (T) delat med sex hormon bindande proetein ( SHBG) om den kvoten är större än 0, 086 är det PCO/S. Kvoten skall helst vara under 0,050 för att det ska vara säker ÄL.
Man kan ha som jag tex 0, 9 T och 26 SHBG .... hade för något år sedan. Nu sist 16 SHBG och teostreon 2,8 och ändå mens dag 28-30 ...diffar det 3-4 dagar är cykeln normal. Jag blir inte gravid av andra skäl, inte aktuellt just nu heller med andra krämpor. Samt åldern..snart 43 år.
Progesteron visar om någon haft ÄL elelr inte vilket inte säger att det är PCO, Andra åkommor kan göra att man inte har ÄL än PCO/S. Prolaktin om man har nomalt prolaktin eller inte. Man kan ha högt prolaktin vid adra åkommor med tex akromegali, dvs jätteväxt, eller andronom dvs hypofystumör.
Insulindet beror på vilket insulin prov hon tog om det var C-petid eller serum insulin visar på insulinreistens eller inte men det kan man ha utan att ha PCO/S.
Med risk för att stava fel: Viktigast är teosteron, SHBG (bildas av levern) , DHEAS vid PCOS ev androdstion förkortas A 4 och bildas i binjuren
Så många prover tillsamanns ser en mer säker diagnos.
(PS: märkte att Passagen strulade nu, får se om jag kan skriva något under helgen)