• Barbamaman

Magsjuk och röda utslag

Hej,

Min dotter på 20 mån fick maginfluensa natten till i torsdags. Hon kräktes bara två gånger men har hadft feber, kraftiga diarreer och magsmärtor sedan dess. Idag har hon fått ganska många röda små prickar/utslag på magen, bröstet, ryggen och ljumskarna. Prickarna är små och ser ut som knottbett ungefär. Har smörjt och det verkar som om hon tyckte det sved lite. Det verkar inte som om hon tycker att det kliar.

Någon som känner igen detta? Samband med magsjuka? Vad göra?

• Svar på tråden Magsjuk och röda utslag
  • Hallonmun

Virusprickar kan det med vara. det är vanligt att det kommer efter hög feber.

• Barbamaman

Har nu kollat på hur nässelutslag ser ut på www.growingpeople.se/templates/Page.aspx&del=5#utseende_och_symtom och det ser inte riktigt ut så. Hon har mer som små små prickar jämt över mage, rygg, bröst och ljumskar.

Inga andra förslag?

• Barbamaman

Virusprickar! Det kanske det kan vara. Ska försöka googla lite på det.

• pigglet

Virusprickar. Det ska väl vara de enda prickar som inte kliar? Placeringen stämmer nog också...

Jag hade nässelutslag en gång, jag tror det var efter en magsjuka. Pratade med sjukvårdsrådgivningen, och (om jag nu kommer ihåg rätt) så är det ganska vanligt att man får det efter magsjuka/annan virussjukdom.
    Mina utslag såg inte heller ut som på bilden på sjukvårdsrådgivningen, utan det var röda små prickar som kändes varma och brännande, de flyttade runt och fanns mest på de partier där huden var tunn - handleder, bröstet, knäveck, halsen...

• Barbamaman

Ok, ska ringa sjukvårdsrådgivningen om utslagen inte ger med sig och fråga om det kanske kan vara nässelutslag iaf. Stämmer ju isf med att hon fått dem i samband med magsjuka.

Har sökt lite på virusprickar och det liknar dem, men hon har färre än på de bilder jag fått fram.

Svar på tråden Magsjuk och röda utslag