• vänat

flytta utomlands?

Ni som redan flytta utom lands då helst utan för Eu givitvis även ni som flytta inom EU också men de utan för Eu som är mest intressant för min del.

Jag skulle vilja att ni som flytta utomlands delar med om vad man bör tänka på? hur man ska tänka? vad är viktigt att känna? viktigt att komma i håg? vad har minder betydelse vid en flytt?

Jag är singel men eftersom de inte finsn något anna forum där utlandsflytt passar in använder jag denna  som är för er utlandsföräldara.
     Tackasam för tips ideer förlag på vad man ska  tänka på och vilken ände man ska börja?

• Svar på tråden flytta utomlands?
  • amnai

Först att man har alla papper iordning, det underlättar när man söker jobb utomlands, alltså att du har arbetstillstånd i landet du ska flytta till. Försäkringar, sjukförsäkring är jätteviktigt!

Det är enklare om du ställer mera konkreta frågor. Tror du får bättre var då.

• vänat
    amnai skrev 2010-01-30 19:36:24 följande:
    Först att man har alla papper iordning, det underlättar när man söker jobb utomlands, alltså att du har arbetstillstånd i landet du ska flytta till. Försäkringar, sjukförsäkring är jätteviktigt! Det är enklare om du ställer mera konkreta frågor. Tror du får bättre var då.
    När du skriver mer korrekta frågor menar du att man jag skriva vad man ska tänka på fixa inna man exvis flyttar till Thaialand eller vilket land de mjag fundera på eller tänker du på annat som vad då?
  • Snustroll

Amnai menar nog att det är lättare att få svar om du specificerar vilket land du vill flytta till för det skiljer sig otroligt mycket mellan länder när det gäller arbetstillstånd, sjukförsäkringar etc.

Det viktigaste att ha ordning på innan du flyttar är nog arbetstillståndet annars blir det ju problem om du tänkt att arbeta. Jag skulle vilja påstå att man i princip alltid är tvungen att fixa det på hemmaplan innna man åker när det gäller länder utanför EU men igen, jag har bara bott i 2 andra länder så jag kan inte uttala mig om alla de andra länderna i världen...

• vänat
    Snustroll skrev 2010-02-03 12:00:02 följande:
    Amnai menar nog att det är lättare att få svar om du specificerar vilket land du vill flytta till för det skiljer sig otroligt mycket mellan länder när det gäller arbetstillstånd, sjukförsäkringar etc. Det viktigaste att ha ordning på innan du flyttar är nog arbetstillståndet annars blir det ju problem om du tänkt att arbeta. Jag skulle vilja påstå att man i princip alltid är tvungen att fixa det på hemmaplan innna man åker när det gäller länder utanför EU men igen, jag har bara bott i 2 andra länder så jag kan inte uttala mig om alla de andra länderna i världen...
    Men de var ju de jag fårga om i inlägg nr om om de var landert jag skulle specifera elller om de var något annat?? men fick inget som helt svar på de.

Nu är de så att jag inte arbetar och inte tänker arbete heller!

De länder som skulle var aaktullet och tänk v bara för mig är thailand eller brasilien
  • amnai

Vi bodde i Brasilien fem år, det är en otrolig byråkrati! Mycket papper för allt. Jätteviktigt att ha privat sjukförsäkring, då den publika sjukvården inte är bra, om man inte råkar hamna på ett universitetssjukhus i en storstad.

Jag var medföljande till min man som jobbade för en stor bank (ej svensk arbetgivare).

• vänat
    amnai skrev 2010-02-03 20:06:53 följande:
    Vi bodde i Brasilien fem år, det är en otrolig byråkrati! Mycket papper för allt. Jätteviktigt att ha privat sjukförsäkring, då den publika sjukvården inte är bra, om man inte råkar hamna på ett universitetssjukhus i en storstad.Jag var medföljande till min man som jobbade för en stor bank (ej svensk arbetgivare).
    Förståt att de är viktigt med en bra sjukvårdsförsäkringen i Brasilien men också att de är en massa papper och bykatri.

Förstår at om ni var där för att din min arbetade  brasilien så fick ni säker hjälp via din mans arbetsgiavre med mycket av de parktiska sakerna.

Har du några tips då de gäller landet  i överigt? Får man fråga vart i Brasilien bodde ni då?
  • amnai

Vi bodde i Sao Paulo, trivdes fantastiskt bra.

Mitt tips är att lära sig portugisiska riktigt bra.

Vi tycker om Bahia mycket, fantastiska stränder, Salvador är vackert. Trancoso, ahhhh...

• vänat
    amnai skrev 2010-02-04 18:11:24 följande:
    Vi bodde i Sao Paulo, trivdes fantastiskt bra. Mitt tips är att lära sig portugisiska riktigt bra. Vi tycker om Bahia mycket, fantastiska stränder, Salvador är vackert. Trancoso, ahhhh...
    Ok tack för dit sb´var! förstår at portugiska är bra tat kuna nhar vista i Braslien i 6 månder så vet hur viktigt de är att kuna göra sig förstådd.
  • Örnie

Varför går du inte in på utlandssvenskarnas forum? (Hoppas man får nämna andra forum; det gäller ju ändå lite speciella frågor.)

• vänat
    Örnie skrev 2010-02-04 21:16:30 följande:
    Varför går du inte in på utlandssvenskarnas forum? (Hoppas man får nämna andra forum; det gäller ju ändå lite speciella frågor.)
    Vist inte att de fanns ett sådat special frorum! Tack för tipest
Svar på tråden flytta utomlands?