• Miss E

Cup-cakes?

Jag är en riktig färsking när det kommer till att baka och skall ge mig på att baka choklad cup-cakes med frosting till sonens 1-års kalas nu på söndag!

Men ska jag baka dom dagen innan och hur förvarar jag dom då på bästa sätt så dom smakar gott tills dagen efter?

Eller skall man helst baka dom samma dag, några timmar innan? Och skall dom stå o kyl eller i rumstemperatur?

Och finns det någon go härinne som kanske har ett recept på en annan frosting som inte innehåller choklad?

Så tacksam för svar!

• Svar på tråden Cup-cakes?
  • yoyyan

Ja, jag har oxå kollat på cupcake recept till min dotters kalas och såg då att man kan göra Cream cheese frosting... mums tycker jag=)

200g färskost
    50g smör
    2msk vaniljsocker
    Ca 8 dl florsocker

Blanda samman färskost och smör, häll i vaniljsocker och florsocker och rör till en smidig smet.
    Känn på konsistensen, tänk på att göra smeten precis innan du ska dekorera tårtan eller spritsa på cupcakes då det kan stelna något och blir då svår att spritsa med.

Skulle tro att det är bättre att baka dem imorgon och kanske lägga på toppingen på söndag så de har svalnat och mindre stressigt=)

Ha det gott!

• Miss E
    yoyyan skrev 2010-01-29 23:02:26 följande:
    Ja, jag har oxå kollat på cupcake recept till min dotters kalas och såg då att man kan göra Cream cheese frosting... mums tycker jag=)200g färskost50g smör2msk vaniljsockerCa 8 dl florsockerBlanda samman färskost och smör, häll i vaniljsocker och florsocker och rör till en smidig smet.Känn på konsistensen, tänk på att göra smeten precis innan du ska dekorera tårtan eller spritsa på cupcakes då det kan stelna något och blir då svår att spritsa med.Skulle tro att det är bättre att baka dem imorgon och kanske lägga på toppingen på söndag så de har svalnat och mindre stressigt=)Ha det gott!
    Hur förvarar jag cup-cakes då? I plast? Kylen? rumstemp?

O sen när man lagt på toppingen ska det in med en gång i kylen då eller där också stå o rumstemp? Fasikken vad jag är nybörjare på det här
  • yoyyan

Förvara dem som du skulle förvara muffins i burk eller ej staplade i plastpåse.

När frostingen är på i kylskådet innan servering eftersom det är färskost, tror jag.... så har jag gjort när jag bakat morotskaka i alla fall, har inte bakat cupcakes själv än.... bara läst in mig på recepten=)

• Miss E
    yoyyan skrev 2010-01-30 14:37:45 följande:
    Förvara dem som du skulle förvara muffins i burk eller ej staplade i plastpåse. När frostingen är på i kylskådet innan servering eftersom det är färskost, tror jag.... så har jag gjort när jag bakat morotskaka i alla fall, har inte bakat cupcakes själv än.... bara läst in mig på recepten=)
    Ah tacktack

Då blir det till o baka o så imorgon ett par timmar innan o frostingen görs en timme innan folket kmr!
Svar på tråden Cup-cakes?