Sluta genast med att tänka "Det här är sista gången".. Då finns det ingen sista gång utan du kommer fortsätta med samma beteende och samma ursäkt nästa gång.
Bestäm dig att idag, nu, så ska du sluta!
Det finns ingenting som drar dig mot godiset, det är du själv som vill ha, beröm dig själv i huvudet när du är duktig och går förbi plockgodiset.
Men bestäm också EN dag då du får fuska, ex fredag eller lördag.. Du kommer längta fram till lördagar i början, men det går över och tillslut så kanske du inte tycker det är gott längre (så var det för mig)
Ett tips om du blir lite sötsugen på kvällen är att antigen göra en god smoothie med vaniljyoghurt och frysta bär eller en fruktsallad, popcorn fungerar ju med men det är inget man ska vräka i sig. russin, nötter och mandlar fungerar med som substitut men ät med motta!!
(Cola Zero fungerade mot mitt sötsug, jag vet att det inte är nyttigt och för vissa så har det även motsatt effekt!)
Är det någonting att tugga på som du behöver så finns det sockerfria tuggummin! Annars kanske du behöver aktivera dig på kvällarna istället för att äta?
Att dricka äppelcidervinäger när du känner att suget sätter igång fungerar (för att det smakar vidrigt), borsta tänderna kan även fungera eller ta en prommenad. Är du sugen och affären inte har stängt så vänta tills den har det, då kan du inte få tag på godis
Men först och främst, se till att det inte finns något godis hemma!!