• Ruggugglan

När är det för kallt för en nyfödd?

Det är ofta -10 nu och jag är fundersam över när det är för kallt för de minsta. Lilleman är två veckor gammal och jag har hållt mig inne med honom när det varit kallare än -5 grader. Fick nämligen höra av en barnmorska att man inte bör gå ut när det är kallt eftersom de små har svårt att andas pga kylan.

När dottern föddes var vi ute på promenader trots kyla. Men vi klädde henne ordentligt och kollade med jämna mellanrum om hon var kall eller för varm. Kände även på kinderna för att undvika köldskador.

När tycker ni att det är för kallt? Jag är promenadsugen, men det tycks bli kallt de närmaste dagarna. Bor i södra Sverige.

Kimmy 051130 Charlie 100111
  • Svar på tråden När är det för kallt för en nyfödd?
  • Birgitta L

Svar till Fragil Flower:

Du ska inte gå ut med den lilla om det är -10 grader, det är gränsen för alla barn i förskoleåldern, och speciellt när det gäller en nyfödd. Risken för köldskador och förfrysning är stor för små barn vid sådan kyla.

• Parenthood

Oavsett hur mycket kläder du drar på så är luften barnet andas in -10 grader.
    Håll barnet inne när det är så kallt, ta en promenad när pappa är hemma.

• La Lola
    Birgitta L skrev 2010-01-30 00:00:22 följande:
    Svar till Fragil Flower: Du ska inte gå ut med den lilla om det är -10 grader, det är gränsen för alla barn i förskoleåldern, och speciellt när det gäller en nyfödd. Risken för köldskador och förfrysning är stor för små barn vid sådan kyla.
    Va?
    Gränsen för alla förskolebarn?
    Nähe, den gränsen har vi då inte här i jämtland på våra förskolor.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • La Lola
    La Lola skrev 2010-01-30 10:00:16 följande:
    Va? Gränsen för alla förskolebarn? Nähe, den gränsen har vi då inte här i jämtland på våra förskolor.
    Här sover barnen ute i sina vagnar tills det är runt -15 ska tilläggas.
  • myskatt

-15 grader var det när vi gick och köpte första blöjorna. Kom hem från BB när dottern var sex dagar.

I vagnen är det många plussgrader och inandningsluften under sufletten minst nollgradig. Hade inte burit runt henne i den kylan men ut måste man.

Birgitta L skrev 2010-01-30 00:00:22 följande:
    Svar till Fragil Flower: Du ska inte gå ut med den lilla om det är -10 grader, det är gränsen för alla barn i förskoleåldern, och speciellt när det gäller en nyfödd. Risken för köldskador och förfrysning är stor för små barn vid sådan kyla.
    Va?

-17 hade vi för ett par veckor sedan. Kusinerna 4 år gamla var ute och härjade i snön i 2½ timme här hemma. På förskolan är de ute ännu mer.
    Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • Daggdroppen

Men -10 borde väl nog inte vara ngt problem? Då skulle ju vi som bor högre upp aldrig kunna gå ut på vintern! Lägg en filt eller handduk över vagnen

Mina båda barn är födda nu i slutet av januari och jag har nog minnsann varit ute med mina barn då det varit -10. Även som nyfödda.

Nu i vinter har jag ungefär -23 - -25 som gräns för när hon sover ute! På med bra kläder, fårskinn i vagnen och en tjock och bra filt över så inte vinden kommer dit.

• La Lola
    Daggdroppen skrev 2010-01-30 10:05:40 följande:
    Men -10 borde väl nog inte vara ngt problem? Då skulle ju vi som bor högre upp aldrig kunna gå ut på vintern! Lägg en filt eller handduk över vagnen Mina båda barn är födda nu i slutet av januari och jag har nog minnsann varit ute med mina barn då det varit -10. Även som nyfödda. Nu i vinter har jag ungefär -23 - -25 som gräns för när hon sover ute! På med bra kläder, fårskinn i vagnen och en tjock och bra filt över så inte vinden kommer dit.
    Fast nu kommer nån att skriva "det är skillnad på minus 10 i södra Sverige o minus 10 i norra".
    Det är det alltid nån som skriver.....

Men jag håller med dig.
    Med den gränsen skulle vi få isolera oss större delen av vintern...typ 5 mån....
  • Catja med Bäbis

Men det är olika beroende på var i landet du bor.
    Hade jag varit kvar i Malmö hade jag inte gått ut med lilla om det var -10.
    Men här uppe i gällivare kan vi utan problem gå ut när det är -20 grader kallt. Barnen på dagis och skola har köldgräns på -25 tror jag! :)

• Daggdroppen
    La Lola skrev 2010-01-30 10:09:02 följande:
    Fast nu kommer nån att skriva "det är skillnad på minus 10 i södra Sverige o minus 10 i norra". Det är det alltid nån som skriver..... Men jag håller med dig. Med den gränsen skulle vi få isolera oss större delen av vintern...typ 5 mån....
    He he... Bingo

Klart att vinden kan variera osv. Här var det t.ex. kallare nu för någon dag sedan då det "bara" var -18 ungefär än vad det var då det var -26.

Men kan det kanske vara lite så att vi nordbor är lite mer härdade och inte riktigt lika petiga och rädda också?
Svar på tråden När är det för kallt för en nyfödd?