• PennyD

Ångest och KBT.

Du som har genomgått KBT; har du blivit av med dina symptom och framförallt har du blivit av med din ångest?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ångest och KBT.
  • psychocandy

Jag kunde inte svara, har genomgått KBT och är fri från symptom och ångest men inte tack vara KBT:n utan psykoterapi.

• PennyD
    psychocandy skrev 2010-01-30 00:13:13 följande:
    Jag kunde inte svara, har genomgått KBT och är fri från symptom och ångest men inte tack vara KBT:n utan psykoterapi.
    Aha, jag förstår. Jag kanske gör en till omröstning där jag även tar hänsyn till sådana omständigheter, men just i den här omröstningen är jag utslutande intresserad av de långvariga effekterna personer upplever sig ha fått enbart av KBT.

Kul att höra att du fått hjälp med dina problem. Lyca till framöver. Kram
  • Anova

jag blev av med både ångest och symptom. Troligtvis är KBT den största anledningen, men i kombination med psykofarmaka och vila (gick in i väggen. KBT hjälpte mig att hantera ångest).

• PennyD
    Anova skrev 2010-01-30 00:23:15 följande:
    jag blev av med både ångest och symptom. Troligtvis är KBT den största anledningen, men i kombination med psykofarmaka och vila (gick in i väggen. KBT hjälpte mig att hantera ångest).
    Vad skönt att du fick bukt med dina problem. Du gick alltså intei någon form av psykoterapi?
  • psychocandy
    PennyD skrev 2010-01-30 00:21:32 följande:
    Aha, jag förstår. Jag kanske gör en till omröstning där jag även tar hänsyn till sådana omständigheter, men just i den här omröstningen är jag utslutande intresserad av de långvariga effekterna personer upplever sig ha fått enbart av KBT. Kul att höra att du fått hjälp med dina problem. Lyca till framöver. Kram
    Tack! Tja, hade jag svarat direkt efter KBT:n så hade mitt svar blivit "nej", om du vill räkna med det i statistiken. Men jag vet att det gör stor nytta för många. Blir intressant att se när fler röster trillar in!
  • Anova
    PennyD skrev 2010-01-30 00:24:59 följande:
    Vad skönt att du fick bukt med dina problem. Du gick alltså intei någon form av psykoterapi?
    Är inte KBT en form av psykoterapi?
    Jag fick stödsamtal och KBT. Det var den lönsing som fungerade för min del.
  • Fru U

Jag känner ingen som blivit fri från sin ångest med hjälp av enbart hanteringsstrategier som kbt nästan enbart handlar om idag.

Kbt är mycket mer upp-hypat än det borde vara även om kbt idag börjar ge vika för positiv psykologi (mindfullness, tänkt dig friskare/gladare/mm), precis som psykoterapi var en gång i tiden.

Jag tror ingen terapi hjälper var för sig. Att enbart tala om problemen (psykoterapi) hjälper inte patienten hantera problemet just nu utan där kommer kbt in osv...

Svaren bor i hjärtat
  • PennyD
    Anova skrev 2010-01-30 00:29:20 följande:
    Är inte KBT en form av psykoterapi? Jag fick stödsamtal och KBT. Det var den lönsing som fungerade för min del.
    Jo, fel av mig. Psykodynamisk var det jag syftade till.
  • Mandarina

KBT hjälpte inte mot min ångestproblematik. Av min egen upplevda erfarnehet så gillar jag inte alls KBT och det hjälpte inte ett dugg. Inte för mig, förmodligen för att det inte var den formen jag behövde.

Däremot så har jag fått livet åter genom att gå i PDT = Psykodynamisk psykoterapi och jag är så glad idag för detta. Jag har fått ett helt nytt liv, ett liv UTAN ångest och mår bättre och bättre för varje dag som går. Har gått i PDT i 2 år nu och det är den bästa investeringen för min psykiska och fysiska hälsa jag gjort.
    Kan tillägga att jag vart mycket dålig i ångest. Min ångestnivå var otrligt hög och kroppen var utsatt för mkt stress under en lång tid. Led av alla möjliga psykosomatiska besvär.
    Idag känner jag mig så förändrad och som en helt ny människa....å än är inte terapin klar - tänk vad bra det kommer å kännas när jag är färdig!

Älskar livet igen

• PennyD
    Gulletroll skrev 2010-01-30 00:44:45 följande:
    KBT hjälpte inte mot min ångestproblematik. Av min egen upplevda erfarnehet så gillar jag inte alls KBT och det hjälpte inte ett dugg. Inte för mig, förmodligen för att det inte var den formen jag behövde. Däremot så har jag fått livet åter genom att gå i PDT = Psykodynamisk psykoterapi och jag är så glad idag för detta. Jag har fått ett helt nytt liv, ett liv UTAN ångest och mår bättre och bättre för varje dag som går. Har gått i PDT i 2 år nu och det är den bästa investeringen för min psykiska och fysiska hälsa jag gjort. Kan tillägga att jag vart mycket dålig i ångest. Min ångestnivå var otrligt hög och kroppen var utsatt för mkt stress under en lång tid. Led av alla möjliga psykosomatiska besvär. Idag känner jag mig så förändrad och som en helt ny människa....å än är inte terapin klar - tänk vad bra det kommer å kännas när jag är färdig! Älskar livet igen
    Underbart!
Svar på tråden Ångest och KBT.