• Marma

Hur långt kan du tänka dig pendla till jobbet?

Har märkt att folk runt mig i samhället verkar ha väldigt svårt att acceptera att man kan bli illa tvungen att pendla 5mil drygt för att hitta jobb här på landet. Dessa 5mil tar ca 40-45min att åka enkel resa. 
    Många med barn skyller på att de har barn på dagis (vad det har med saken att göra)
    Finns oxå de som tycker de ska fan inte behöva åka 5mil eller ens 2,5 till en halvstor stad för innan hade de faktiskt jobb i samhället. 

Nu  e det inga dåliga vägar här (ok om man promt måste åka skogsvägar då) just för kör mycket timmerbilar här oxå.

så då till frågan, hur mycket kan ni tänke er pendla? Tänkte mest med bil men vi kan räkna in tåg o buss oxå.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur långt kan du tänka dig pendla till jobbet?
  • FannyGioia

Max en halvtimme känner jag nu, men det beror nog på jobbet.

Let the monsters see you smile. Let them see you smiling.
  • Esmiso

jag åker buss varje dag till jobbet. Beroende på var jag börjar på morgonen ( är coach/boendestödjare) tar det 45-120 min. Det är helt ok. När jag har 2 timmar till jobbet får jag betalt för restid.

• Faile

Jag har alltid haft minst 1 timme enkel resa till både skola och job. Har således pendlat sedan jag var 15, är nu 35 år.

Jag hade nog inte velat ha så lång restid nu när jag har barn, men jag tycker absolut inte att det är något konstigt med 1,5timme till jobbet.
    Är å andra sidan från stockholm och där är lång restid inget konstigt.

• Lorelei

Jag svarar mer/mindre....

Jag har idag ca 20-30 min resväg till arbetet enkel resa vilket är perfekt. Men i jobbet ingår att jag regelbundet (dvs ett par gånger varje vecka) åker lite längre.... dvs ca 1,5H enkel resväg (snittar på ca 3-3,5H T.O.R). Det går bra eftersom det inte är varje dag men jag skulle inte göra det varje arbetsdag.

Innan andra barnet föddes hade jag 3.5H resa tur och retur varje dag till jobbet vilket innebar att jag åkte innan sonen vaknade och ofta inte var hemma förän efter att han redan somnat för kvällen. Det var inte värt det kan jag säga. Jobbade 100% och bara längtade hem hela dagen.

Mina resor förutsätter att maken kan hämta och lämna barnen på dagis eftersom det inte är öppet varken när jag åker eller kommer hem om jag ska hämta på mina "långa" dagar....

• Lorelei

Ska tillägga att jag INTE åker bil eftersom det tar lika lång tid att åka bil som kommunalt och maken behöver ha bilen för att forsla barnen till och från dagis.

• hannamiller

Nja det kommer att ta lite mer 1 timme från min dörr till jobbet... Lite surt.. Sen planera in tåg och buss..

• Marma
    Faile skrev 2010-01-30 07:26:29 följande:
    Jag har alltid haft minst 1 timme enkel resa till både skola och job. Har således pendlat sedan jag var 15, är nu 35 år. Jag hade nog inte velat ha så lång restid nu när jag har barn, men jag tycker absolut inte att det är något konstigt med 1,5timme till jobbet. Är å andra sidan från stockholm och där är lång restid inget konstigt.
    jagvet, bodde själv i sthlm i 19år o pendlade 1,5timme enkel resa till skolan men folk här nere tror en inte mer som "ähh, du ljuger, sthlm kan inte vara lång att pendla" här verkar folk vilja ha max10min annars e det för långt...:-P
  • Virriga Vera

Jag har veckopendlat, en sträcka på 60 mil. Så jag tycker ju att det är ok. Men gäller det dagspendling så har jag haft nästan 4 timmars total restid var dag som mest. Det funkade men var på gränsen. Det tar på krafterna att vara borta 12 timmar var dag.

• Amanda85

Håller på och kollar hus nu och max-gränsen ligger nog runt c:a 2.5mil ifrån våra jobb.
    Så c:a 20-30 minuter max.

• Lorelei
    Faile skrev 2010-01-30 07:26:29 följande:
    Jag har alltid haft minst 1 timme enkel resa till både skola och job. Har således pendlat sedan jag var 15, är nu 35 år. Jag hade nog inte velat ha så lång restid nu när jag har barn, men jag tycker absolut inte att det är något konstigt med 1,5timme till jobbet. Är å andra sidan från stockholm och där är lång restid inget konstigt.
    Håller med dig... Pendlar mellan Södertälje och Kista just nu de dagar jag åker långt...
Svar på tråden Hur långt kan du tänka dig pendla till jobbet?