Hjälp! Ska jag göra mig av med hunden?
Jag har behöver råd över vad jag ska göra med min hund, vad skulle du gjort i min situation? Alla tips mottages!!!
Jag har en ettårig boxer/bullmastiff, jätte snäll, glad aktiv o trevlig. Problemet är att han nu börjat morra åt min 9 månaders son (har också en 4 årig dotter som han inte morrar åt).
Han är jätte snäll o go mot sonen (och alla barn) i alla lägen förutom när det är mat framme, t ex dottern har en smörgås på bordet hunden ligger brevid o sonen kommer gående längst bordskanten, då morrar han och gör ett utfall mot sonen.
Eller om jag sitter i soffan så ligger hunden brevid mig med sitt huvud på mig, kommer då sonen eller katten så gör han ett utfall.
Jag förstår ju att han tycker att katten o sonen är underlägsen honom, så när sonen bli äldre försvinner förmodligen problemet.....men vad ska jag göra fram till dess???
Nu har vi gjort så att han inte får vara i samma rum som någon som äter och att han inte får ligga brevid mig när sonen är vaken, och jag låter aldrig sonen gå nära honom över huvudtaget just nu. Det gör ont i mig för jag älskar verkligen min hund, men jag litar inte på honom längre!!
Går det här att träna bort på något sätt??? Handlar det om att han vaktar mig eller är han dominant mot mig?
Ska jag träna honom, avliva honom, ge bort honom.......
man skulle ju aldrig förlåta sig själv om något skulle hända :(
Har alltid själv sagt att hundar som morrar mot barn ska omplaceras/avlivas men när det är min egen hund känns det helt plötsligt inte lika lätt längre:(
Någon som vart med om samma sak?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-19 07:34
Har fått jätte mkt bra råd och tips nu och är jätte tacksam:)
Vill bara upprepa att jag INTE vill avliva eller omplacera hunden, utan jag vill att han ska funka i vår familj!!!!
Så jag tar gärna emot aktiverings/träningstips (som gärna är lätta att utföra när man har barn) eller olika sätt att träna sin dominans mot hunden, eller om det går att träna så att barnen blir dominanta mot hunden osv.
Tack till alla som get mig super bra råd:)!!!