Vad ger man en 5 åring som kräks?
Sonen på 5 år kräks lite idag och är lite dålig i magen.Vad ska jag ge honom att äta när han är hungrig?
Sonen på 5 år kräks lite idag och är lite dålig i magen.Vad ska jag ge honom att äta när han är hungrig?
Proviva nypon eller blåbär körde vi hela familjen när vi hade vinterkärksjukan. Känns så bra att dricka det när man mår lite illa eller har kräkts. Låt honom främst dricka, mat kan vänta tills han mår helt bra.
Men han vägrar proviva...vill inte ens smaka,ens när han är frisk!Vad ska man undvika,mer är mjölkprodukter?
Helt ny på det här då barnen aldrig haft magsjuka tidigare...
Om den minsta på ett år får det också...vad ger man honom?Ammar fortfarande lite...
Min son lever på Piggelin (glass) när han är riktigt sjuk. Han tycker att det är gott och han får i sig vätska. Det är väl främst vätska de ska ha i sig. Att äta när man kräks är väl inte så smart...
Mina barn vägrar äta vätsekersättning och blåbärssoppa eller något annat "nyttigt" när de har eller haft magsjuka.
Efter att många gånger haft kontakt med sjukvården så fungerar det nu så att de helt enkelt får det de vill, oavsett om det är rån, mjölk, glass eller grillchips.
Jag ser också till att de får i sig energi (socker) genom att ge obegränsade mängder saft och läsk.
Egentligen bör de väl äta majsvälling, rivna äpplen, kokt fisk med ris, proviva blåbär osv, osv. Det är säkert det bästa men funkar inte på alla....
Vätskeersättning blandat med äppeljuice. Piggelinglass. Smörgåsrån med smör på. Avslagen coca cola (med ett glas vatten till, annars blir det så vansinnigt starkt).
I princip vad som helst i små portioner, och bered dig på att han spyr upp det igen, så blåbärssoppa som fläckar ner allt är inte så kul. Det viktigaste är vätska, och helst inte rent vatten. Saft eller äppeljuice är bättre.
Avslagen/vispad cola, saft, vatten.
Saftsoppa har funkat också, att dricka ljummen.