För oss med skuld - hur gå vidare?
Jag skriver för att jag behöver stöd från andra i min situation. Jag behöver inga dömanden, jag dömer mig själv tillräckligt ändå.
För drygt ett år sedan var jag otrogen mot min sambo (vi har även en litet barn ihop). Jag hade blivit blixtförälskad i en annan man. Ville egentligen aldrig göra något övertramp, men upplevde att det var omöjligt att motstå. Idag vet jag mer om vad jag egentligen saknade. Jag borde ha varit vuxen nog att hitta det hos mig själv. Jag berättade själv för min sambo två dagar efter otroheten.
Det senaste året har varit en enda turbulens. Från att mer eller mindre ha blivit utkastad fick jag en ny chans. Jag gick till familjerådgivningen själv eftersom min sambo vägrade följa med när jag bad honom - det var jag "som hade problem, inte han". Det kändes märkligt att sitta där själv, men det hjälpte mig att må lite bättre.
Sedan sommaren är jag och min f d sambo separerade. Många turer fram och tillbaka tärde på oss båda och det var min sambo som hela tiden drev på en separation. Ofta sa han att han måste göra slut, fast han inte ville.
Han upplever att han saknar den han levde med, men att hon är "död". Hon försvann med otroheten. Och det gör för ont att ens se eller prata med mig. Vi har i stort sett bara kontakt via mail och sms. Lyckligtvis har vi ett underbart, glatt och tryggt barn som har funnit sig tillrätta med den nya tillvaron, två hem etc.
Jag har försökt att gå vidare, tänka att allt inte är mitt fel, att han också gjorde ett val att lämna. Dumt nog gick jag tillbaka till den andra mannen i höstas, men det är nu över, eftersom det gav mer skuld än något annat. Och givetvis skadade jag min f d sambo ännu mer. Minst en gång i veckan, ibland dagligen, bryter jag ihop och gråter och har ångest över att ha sabbat hela min familj. Hur bra jag än kan må ibland så gnager skulden och skammen.
Jag har fina vänner och familj till hjälp, men de har inte upplevt samma sak.
Jag vill ta mig i kragen, skärpa till mig. Men det är ju inte någon liten skitsak jag har gjort. Det känns som om jag dödade min sambo själsligt.
Hur förlåta sig själv utan att den man skadat har förlåtit? När han fortfarande lider och hatar? Jag hoppas att ni orkat läsa ända hit och att någon i min situation kan ge råd.
/Ledsen och skuldtyngd