• Mamma Jag

För oss med skuld - hur gå vidare?

Jag skriver för att jag behöver stöd från andra i min situation. Jag behöver inga dömanden, jag dömer mig själv tillräckligt ändå.

För drygt ett år sedan var jag otrogen mot min sambo (vi har även en litet barn ihop). Jag hade blivit blixtförälskad i en annan man. Ville egentligen aldrig göra något övertramp, men upplevde att det var omöjligt att motstå. Idag vet jag mer om vad jag egentligen saknade. Jag borde ha varit vuxen nog att hitta det hos mig själv. Jag berättade själv för min sambo två dagar efter otroheten.

Det senaste året har varit en enda turbulens. Från att mer eller mindre ha blivit utkastad fick jag en ny chans. Jag gick till familjerådgivningen själv eftersom min sambo vägrade följa med när jag bad honom - det var jag "som hade problem, inte han". Det kändes märkligt att sitta där själv, men det hjälpte mig att må lite bättre.

Sedan sommaren är jag och min f d sambo separerade. Många turer fram och tillbaka tärde på oss båda och det var min sambo som hela tiden drev på en separation. Ofta sa han att han måste göra slut, fast han inte ville.

Han upplever att han saknar den han levde med, men att hon är "död". Hon försvann med otroheten. Och det gör för ont att ens se eller prata med mig. Vi har i stort sett bara kontakt via mail och sms. Lyckligtvis har vi ett underbart, glatt och tryggt barn som har funnit sig tillrätta med den nya tillvaron, två hem etc.

Jag har försökt att gå vidare, tänka att allt inte är mitt fel, att han också gjorde ett val att lämna. Dumt nog gick jag tillbaka till den andra mannen i höstas, men det är nu över, eftersom det gav mer skuld än något annat. Och givetvis skadade jag min f d sambo ännu mer. Minst en gång i veckan, ibland dagligen, bryter jag ihop och gråter och har ångest över att ha sabbat hela min familj. Hur bra jag än kan må ibland så gnager skulden och skammen.

Jag har fina vänner och familj till hjälp, men de har inte upplevt samma sak.
    Jag vill ta mig i kragen, skärpa till mig. Men det är ju inte någon liten skitsak jag har gjort. Det känns som om jag dödade min sambo själsligt.

Hur förlåta sig själv utan att den man skadat har förlåtit? När han fortfarande lider och hatar? Jag hoppas att ni orkat läsa ända hit och att någon i min situation kan ge råd.
    /Ledsen och skuldtyngd

• Svar på tråden För oss med skuld - hur gå vidare?
  • Anonym (lördag)

Varför var du otrogen, vad saknade du? Jag tror att en väg till att förlåta sig själv är att förstå vad man sökte och acceptera att man inte lyckades hantera det på ett bättre sätt just då.

Att han saknar förmåga att förlåta ditt tillkortakommande är i slutändan hans problem, om han låter sveket såra i all framtid. Väljer han att hata dig så kan du inte ändra på det.
  • Anonym (vet allt för väl)

Ojojo..jag vet allt för väl hur du känner. Jag tillhör ju den skara av männniskor som tänker det man inte vet har man inte ont av. Jag berättade inte för min man att jag varit otrogen, han hade aldrig fått veta heller. Tillslut berättade jag och han blev naturligtvis väldigt ledsen. Men det var slut ändå.. vet inte hur jag skall förklara.. Man kan älska på många sätt. Men han ville inte göra slut. Jag tror att det är där ditt problem ligger. Du vet inte riktigt hur du älskade din sambo.  Hade allt varit bra och du verkligen älskade honom passionerat så hade det aldrig hänt. Det kan jag lova dig!

Du måste även ta reda på varför du vill tillbaka till något som inte fungerade. Det är inte bara att glömma och gå vidare. Du måst gå till botten med dina känslor.

Den dagen jag bestämde mig för att göra slut efter väldigt många år ihop så var jag tvungen att intala mig själv att det är inte rättvist mot honom heller han måste få chansen att leva ihop med någon som älskar honom på ett sätt som jag uppenbarligen inte kan.

Det blev ett himla liv våra barn mådde väldigt dåligt och jag föll i en djup depression som jag fortfarande jobbar med vissa dagar. Nu lever jag ihop med den mannen jag var otrogen med och vi har barn ihop. Jag känner att jag har hamnat rätt. Det känns på  ett helt annat sätt än med min förre man. Han har oxå gått vidar och har en ny familj och vi har börjat hitta tillbaka till varandra.

Jag älskar fortfarande min förre man lika mycket som den dagen jag lämnade honom, och det tycker jag säger mycket. Vi hade en djup vänrelation, som både han och jag trodde var en kärleksrelation.  Men vi hade aldrig kommit fram till det om jag inte hade börjat med att förlåta mig själv. Om du inte gör det kommer du aldrig vidare i det som är ditt liv!
    Slösa inte bort det på sorg över det som varit. Se inte tillbaka utan framåt. Om det är så att din före detta råkar finnas i framtiden så är det där du skall träffa honom inte det som redan varit.

• Anonym

Kan inte säga någonting om just otrohetsfaktorn. Jag kan bara ge mina råd över att komma över ångest och förlåta sig själv.
     Jag lider av svår ångest för saker som jag inte ens har någon skuld i överhuvudtaget. Tänker att det måste kännas "lättare" ändå att kunna ta tag i saker då man har någonting att greppa iaf och kan se att här hade jag en direkt skuld i.

Jag tycker inte att du ska gå runt och vänta på en förlåtelse från hans sida, eftersom den kanske aldrig kommer.
     Däremot så kan jag rekomendera att du går till en läkare och berättar om ångestattackerna ifall de blir för stora så att du får medicin som hjälper att plana ut dem lite. Det tär på en mycket helt i onödan annars. 
    Om du inte vill gå till en terapeut så kan jag rekomendera att du skriver av dig, målar, kan du spela instrument så spela av dig lite känslor. Känner du att du inte kan måla så spelar det ingen roll, måla som du målar det är ändå bara bilder för dig själv. Känner du att du inte att du inte kan måla en hel tavla, utan bara känner dig som en prick i rymden. Måla bara en prick då. Skriv datum på bilden också så kan man se hur bilderna utvecklar sig i takt med hur du ändras.
     Engagera dig i saker som du verkligen tycker om så att du inte har tid att tänka på det andra så mycket. Djur brukar ha en väldigt helande effekt på människor, kanske börja gå ut med någons hund (om du inte har en egen) börja rida? Åk till en bonde och umgås lite med korna eller något annat djur.

Jag återupptog ridningen för att bearbeta lite av mina "monster i garderoben" och i arbetet med hästar så får man så oändligt med kärlek från någon som inte bryr sig om hur man ser ut, vad man har gjort etc. Det gjorde under för mig i att känna att jag kan förlåta mig själv för saker och ting och att man duger som man är.

Tänk framåt istället för på det som varit och skett. Det går inte att ändra på hur mycket man än vill. Tala om för dig själv att du må ha VARIT varit dum, men du ÄR inte dum nu och du förbättrar dig.

rekomenderar boken Självkänsla nu! Din personliga coach visar hur (av mia törnblom). Den riktar sig som titeln säger mest åt självkänsla och självförtroende men övningar som är där fungerar också på ångesttyngda personer. Samtidigt som jag tror att din självkänsla/självförtroende fått sig en rejäl törn i och med det som hänt.
     Även om det låter töntigt att ställa sig framför spegeln och säga något till sig själv 5x5 gånger per dag så lovar jag att det är värt ett försök. "Jag förlåter mig själv, jag är bättre nu".

Hoppas att du kan komma vidare! Ska tänka lite på dig och skicka lite styrketankar :)

• Mamma Jag
    Anonym (vet allt för väl) skrev 2010-01-30 10:10:43 följande:
    Ojojo..jag vet allt för väl hur du känner. Jag tillhör ju den skara av männniskor som tänker det man inte vet har man inte ont av. Jag berättade inte för min man att jag varit otrogen, han hade aldrig fått veta heller. Tillslut berättade jag och han blev naturligtvis väldigt ledsen. Men det var slut ändå.. vet inte hur jag skall förklara.. Man kan älska på många sätt. Men han ville inte göra slut. Jag tror att det är där ditt problem ligger. Du vet inte riktigt hur du älskade din sambo.  Hade allt varit bra och du verkligen älskade honom passionerat så hade det aldrig hänt. Det kan jag lova dig! Du måste även ta reda på varför du vill tillbaka till något som inte fungerade. Det är inte bara att glömma och gå vidare. Du måst gå till botten med dina känslor. Den dagen jag bestämde mig för att göra slut efter väldigt många år ihop så var jag tvungen att intala mig själv att det är inte rättvist mot honom heller han måste få chansen att leva ihop med någon som älskar honom på ett sätt som jag uppenbarligen inte kan. Det blev ett himla liv våra barn mådde väldigt dåligt och jag föll i en djup depression som jag fortfarande jobbar med vissa dagar. Nu lever jag ihop med den mannen jag var otrogen med och vi har barn ihop. Jag känner att jag har hamnat rätt. Det känns på  ett helt annat sätt än med min förre man. Han har oxå gått vidar och har en ny familj och vi har börjat hitta tillbaka till varandra. Jag älskar fortfarande min förre man lika mycket som den dagen jag lämnade honom, och det tycker jag säger mycket. Vi hade en djup vänrelation, som både han och jag trodde var en kärleksrelation.  Men vi hade aldrig kommit fram till det om jag inte hade börjat med att förlåta mig själv. Om du inte gör det kommer du aldrig vidare i det som är ditt liv! Slösa inte bort det på sorg över det som varit. Se inte tillbaka utan framåt. Om det är så att din före detta råkar finnas i framtiden så är det där du skall träffa honom inte det som redan varit.
    Tack för fina tankar.

Jag trodde att det skulle bli så - att jag började något nytt med den andra. Han har visat så många saker som jag kände i maggropen att jag behövde som inte fanns hos exet. Men jag kunde inte glädja mig åt det. Antingen störde jag mig på saker som inte var lika bra som hos exet, eller så blev jag ledsen av att inse vilka brister som min förra relation faktiskt hade. Jag trodde verkligen att jag levde med min stora, trygga kärlek när jag plötsligt blev kär i en annan.

Det jag inser nu att jag saknade mest i min förra relation var ömhet och att göra saker. Efter att vårt barn kom var det som att allt blev mycket jobbigare för honom. Vi stod dessutom i en renovering som han totalt gick upp i, trots att vi sagt att det skulle få ta tid. Det här har jag försökt förklara för mitt ex. Jag älskade honom och ville därför dela upplevelser med honom!

Han menar att han var trött och att han "egentligen" ville göra det jag bad om. Om vi bara hade haft mer energi, renoverat mindre, haft närmare till släktingar och vänner (vi bor i ny stad sen 2 år). Men ingen tvingade honom till någon renovering! Jag var den sista som drev på och satte deadlines. Jag ville ta det lite i sänder.

Han har tagit tag i sitt liv nu och gör saker som jag förut ville göra med honom (aktiviteter med vår dotter, träffar vänner, unnar sig saker helt enkelt). Å ena sidan vill jag glädja mig för hans skull. Å andra sidan gör det ont att se hur han nu gör allt som jag bad om - fast utan mig.
    Därför vill jag väl tillbaka. För att det jag trodde var omöjligt för honom nu är en självklarhet.

Resonemanget håller dock inte - kanske var det omöjligt när jag var med. Det är det jag behöver acceptera utan att bryta ihop.

Jag älskade och älskar honom djupt, men jag måste nog bli bättre på att stå för mina behov också. Oavsett vad som händer framöver.
  • Mamma Jag
    Anonym skrev 2010-01-30 10:14:56 följande:
    Kan inte säga någonting om just otrohetsfaktorn. Jag kan bara ge mina råd över att komma över ångest och förlåta sig själv.  Jag lider av svår ångest för saker som jag inte ens har någon skuld i överhuvudtaget. Tänker att det måste kännas "lättare" ändå att kunna ta tag i saker då man har någonting att greppa iaf och kan se att här hade jag en direkt skuld i. Jag tycker inte att du ska gå runt och vänta på en förlåtelse från hans sida, eftersom den kanske aldrig kommer.  Däremot så kan jag rekomendera att du går till en läkare och berättar om ångestattackerna ifall de blir för stora så att du får medicin som hjälper att plana ut dem lite. Det tär på en mycket helt i onödan annars.  Om du inte vill gå till en terapeut så kan jag rekomendera att du skriver av dig, målar, kan du spela instrument så spela av dig lite känslor. Känner du att du inte kan måla så spelar det ingen roll, måla som du målar det är ändå bara bilder för dig själv. Känner du att du inte att du inte kan måla en hel tavla, utan bara känner dig som en prick i rymden. Måla bara en prick då. Skriv datum på bilden också så kan man se hur bilderna utvecklar sig i takt med hur du ändras.  Engagera dig i saker som du verkligen tycker om så att du inte har tid att tänka på det andra så mycket. Djur brukar ha en väldigt helande effekt på människor, kanske börja gå ut med någons hund (om du inte har en egen) börja rida? Åk till en bonde och umgås lite med korna eller något annat djur. Jag återupptog ridningen för att bearbeta lite av mina "monster i garderoben" och i arbetet med hästar så får man så oändligt med kärlek från någon som inte bryr sig om hur man ser ut, vad man har gjort etc. Det gjorde under för mig i att känna att jag kan förlåta mig själv för saker och ting och att man duger som man är. Tänk framåt istället för på det som varit och skett. Det går inte att ändra på hur mycket man än vill. Tala om för dig själv att du må ha VARIT varit dum, men du ÄR inte dum nu och du förbättrar dig. rekomenderar boken Självkänsla nu! Din personliga coach visar hur (av mia törnblom). Den riktar sig som titeln säger mest åt självkänsla och självförtroende men övningar som är där fungerar också på ångesttyngda personer. Samtidigt som jag tror att din självkänsla/självförtroende fått sig en rejäl törn i och med det som hänt.  Även om det låter töntigt att ställa sig framför spegeln och säga något till sig själv 5x5 gånger per dag så lovar jag att det är värt ett försök. "Jag förlåter mig själv, jag är bättre nu". Hoppas att du kan komma vidare! Ska tänka lite på dig och skicka lite styrketankar :)
    Nästan lustigt det du skriver. Mia Törnbloms bok står i bokhyllan och hunden ligger på soffan Vi hade två. Tog en var när vi separerade.

Jag läste boken för några år sedan. Ska läsa den igen. Nej, nu är det fasiken dags satt sluta deppa. Är glad att jag skrev här. Det kan nog hjälpa också. Tack för inlägget!
  • Anonym (3barnspappa)

Jag har själv inte varit i varken ts situation eller hennes sambo.
    Men det känns som att ni både behöver hjälp att antingen gå vidare tillsammans eller var för sig. Och det är fam rådgivningen oerhört bra på. Jag höll på att gå under när mitt ex dumpade mig men fam rådgivaren var duktig och jag mår idag väldigt bra.

Ni behöver hjälp att lösa detta, det är nog för svårt att göra själva var för sig.

• Mamma Jag
    Anonym (3barnspappa) skrev 2010-01-30 11:13:34 följande:
    Jag har själv inte varit i varken ts situation eller hennes sambo. Men det känns som att ni både behöver hjälp att antingen gå vidare tillsammans eller var för sig. Och det är fam rådgivningen oerhört bra på. Jag höll på att gå under när mitt ex dumpade mig men fam rådgivaren var duktig och jag mår idag väldigt bra. Ni behöver hjälp att lösa detta, det är nog för svårt att göra själva var för sig.
    Jag försökte få mitt ex till fam rådgivning redan när jag "upptäckte" att jag hade känslor för en annan (d v s innan otroheten) Men inte då, och inte efter, gick han med på det. Vi hanterar det på olika sätt. Jag har fått hjälp både från kurator och FR, och inser nu att jag behöver ta upp kontakten med någon av dem. Har givit honom samma råd (andra i hans närhet likaså) men han är envis som en oxe. Och då måste jag ju lämna det därhän och bara ta ansvar för mig själv, jag vet. Hans liv är hans. Men aj, så svårt det är! Jag är helt med på att vi fortsätter vara isär men skulle ändå önska att jag fick sitta i samma rum som honom och en terapeut för att ta sig igenom de där svåra känslorna tillsammans.
  • Anonym (jag)

Otrohet och svek är svårt att bära för alla inblandade. Men ibland förmår vi inte bättre, så är det bara. Det behöver inte alls alltid behöva att det egentligen är något fel på relationen, och alldeles oavsett det är det kontraproduktivt att försöka ursäkta sitt eget beteende för att därigenom förlåta sig själv.
    Det är fullt möjligt att står för att man gjorde ett (eller flera) felaktigt val, som man ångrar – men ändå visa förbarmande med sig själv. "Ja, jag gjorde fel. Jag är så ledsen för det. Men jag förmådde inte bättre just där och då."
    Man kan inte gottgöra genom att reducera eller förminska det onda. Däremot är det fullt möjligt att öka det goda och gottgöra sig själv och andra.
    Unna dig samtal och ta emot hjälp. Fortsätt be din fd man om gemensamma samtal/parterapi. Svälj stolthet och vädja.
    Men det viktigaste för dig är inte, vare sig han går med på att träffas eller inte, att uppnå hans förlåtelse. Han förlåter för sin egen skull, för att slippa bitterhet. Det DU behöver är din egen förlåtelse.
    Kram!

• Anonym (mänskligt)
    Anonym (jag) skrev 2010-01-30 11:46:51 följande:
    Otrohet och svek är svårt att bära för alla inblandade. Men ibland förmår vi inte bättre, så är det bara. Det behöver inte alls alltid behöva att det egentligen är något fel på relationen, och alldeles oavsett det är det kontraproduktivt att försöka ursäkta sitt eget beteende för att därigenom förlåta sig själv. Det är fullt möjligt att står för att man gjorde ett (eller flera) felaktigt val, som man ångrar – men ändå visa förbarmande med sig själv. "Ja, jag gjorde fel. Jag är så ledsen för det. Men jag förmådde inte bättre just där och då." Man kan inte gottgöra genom att reducera eller förminska det onda. Däremot är det fullt möjligt att öka det goda och gottgöra sig själv och andra. Unna dig samtal och ta emot hjälp. Fortsätt be din fd man om gemensamma samtal/parterapi. Svälj stolthet och vädja. Men det viktigaste för dig är inte, vare sig han går med på att träffas eller inte, att uppnå hans förlåtelse. Han förlåter för sin egen skull, för att slippa bitterhet. Det DU behöver är din egen förlåtelse. Kram!
    Så otroligt fint skrivet.

Jättefint!
  • Anonym (Tyvärr)

Det svåraste kommer nog att vara att förlåta dig själv. Jag var tyvärr också otrogen. Som tur var förlät frugan mig och men det tog över tre år innan jag kunde förlåta mig själv.

• Anonym
    Anonym (Tyvärr) skrev 2010-02-11 09:22:14 följande:
    Det svåraste kommer nog att vara att förlåta dig själv. Jag var tyvärr också otrogen. Som tur var förlät frugan mig och men det tog över tre år innan jag kunde förlåta mig själv.
    Att man bedragit en person man älskar/älskat kommer man aldrig över - man får lära sej att leva med att man inte är den person man trodde och hoppades kunna vara. Kanske inte vad man vill höra, men så är det för mej. Illusionen om mitt goda jag lappar man inte ihop så lätt.
  • lostintranslation

hmm sorglig historia dock säger jag så här..som man bäddar får man ligga. Du har säkert ett antal förklaringar till din otrohet men inga ursäkter. Ingen annan än dig fattade beslutet och tog steget till att vara otrogen. Dessutom var det inte så att du blev kåt och hoppade i sängen utan du sökte efter något annat vad det än må vara.
    Har själv blivit utsatt för samma sak och tro mig det gjorde så ont. Har inte lämnat min fru men det kommer aldrig att bli som förr. Skadan ligger i att jag liksom din f.d har satsat helhjärtat, på gott och ont men alltid med gott uppsåt (om jag förstår dig rätt utifrån vad jag läst), man har gett mkt återigen på gott och ont och varit ganska ensamma om att driva förhållandet, kvinnan glider på en räkmacka utan att sätta ner foten riktigt och det blev som det blev. Efter otrohet upptacker man detta och det gör ont. Det gör ont att upptäcka det, man hatar sig själv för att man varit så blind och känner stor besvikelse över att partnern varit så feg. Man känner sig inte speciellt älskad då tro mig. Visst hade jag gjort misstag men å andra sidan var jag alltid ärlig och rak med vad jag ville vilket hon inte var. Man måste ta ansvar för sin relation med allt vad det innebär. Jag kan förstå dig men att förstå är aldrig samma sak som att komma överens och jag kan förstå din fd sambo, han gick in i en renovering helhjärtat (säkert lite fel kan man tycka) men ett gott uppsåt, att bli klar så fort som möjligt kanske och se till att ni alla kan ta det lite lugnare sen och njuta. Det engagemang och upoffring visade han och i gengäld blev han bedragen, tack för uthålligheten måste han ha tänkt. Han försummade dig under den tid och du försummade honom med att vara otrogen, skillnaden ligger i uppsåt och svek, en väldigt stor skillnad kan man tycka. Lycka till med din bearbetning, du kommer säkert att bli mer vuxen av detta eller man kan hopas det, jag hoppas att din fd kommer at må bättre och våga lita på någon igen för det blir inte lätt.

• Anonym (hahaha)

"tänka att allt inte är mitt fel, att han också gjorde ett val att lämna."
    Jo exakt allt är ju ditt fel, varför gjorde han valet att lämna dig?
    Ja, du förstörde familjen, erat barn får ta den värsta smällen.
    Hon kommer nog aldrig veta att det var mamma som förstörde..

Vad ska du göra? Sluta tyck synd om dig själv, din man förtjänar
    en lojal kvinna. Och du hittar nog nån. Han du knullade innan
    vill nog knulla mer. good luck

• rlevitte

Har du lärt dig något av händelsen?  Skulle du göra likadant idag, eller skulle du hantera känslorna annorlunda?  Har du förändrats av händelsen och dess konsekvenser?

Jag gissar att du inte är samma idag som du var då.

"Tricket" är att förpassa det som har varit till historien, att ta lärdomar av det och hitta nya vägar idag, att titta framåt med nya ögon, och att hitta ett sätt att förlåta sig själv.  Att tortera den du är idag med misstag och idiotier från den du var förr hindrar den egna lärdomen och den egna förlåtelsen.  Låt misstagen från då stanna kvar i då, ta dem inte med dig i nuet.

Du har ett liv framför dig, det har ni alla.  Se till att leva det.

Mvh,

Richard

• Anonym (hahaha)

hon gick ju tillbaka till den där killen när hennes man lämnade henne..
    säger ju en del

Svar på tråden För oss med skuld - hur gå vidare?