• sep09

Ni som har en råsaftscentrifug

Funderar på att köpa en råsaftscentrifug....
    Ni som redan har det, vad tycker ni?
    Vad har ni för någon? Använder ni den så mycket som ni hade trott att ni skulle göra? Vad använder ni den till?
    Berätta allt som kan hjälpa mig att bestämma OM jag ska köpa någon och så fall vilken?

• Svar på tråden Ni som har en råsaftscentrifug
  • KossanMuu

Vi hade funderat på en länge så passade på när man kunde få en när man gick med i nån klubb. Glad att vi köpte den på det sättet för den har inte blivit använd mycket. Allt ska skalas och skäras i massa bitar så det tar så sjukt lång tid att få till ett litet glas så det känns knappt värt ansträngningen. Så jag skulle inte lägga ner flera hundra för en sån.

♥ bf 15 februari 2010 ♥ - kossanshandarbete.blogg.se
  • Alcarinque

Vi har nog använt vår två gånger på ett år tror jag Visst blir det gott som f-n men jag är för lat för att orka diska alla (tre) delar, haha. Dessutom är det ju tycärr inte helt billigt med frukt så det kostar ju en hel del om man är fler än en som vill ha....

♥ Alva 0603 ♥ BF 1007 ♥
  • isisisis

Jag fick en i julklapp OBH Nordica.Har gratis frukt.
    Men jag tyckte det vart så mycket fruktslem i drycken så det var oaptitligt.
    Rena sörjan.
    Hade inte förväntat mig nån klar dryck direkt,men heller inte gröt att dricka.
    Vart besviken.Kanske gjorde jag fel,men jag tror inte det.

• Yoyo123

Vi fick en för två år sen, använde den två gånger första veckan sen har den bara stått i källaren...

• Anatha
    Alcarinque skrev 2010-01-30 11:22:15 följande:
    Vi har nog använt vår två gånger på ett år tror jag Visst blir det gott som f-n men jag är för lat för att orka diska alla (tre) delar, haha. Dessutom är det ju tycärr inte helt billigt med frukt så det kostar ju en hel del om man är fler än en som vill ha....
    Samma här den står mest och tar plats. Om jag gör tex äppeljuice som jag älskar så kostar det typ samma som att köpa Tropicanas eller Brämhults som ändå är lika god då orkar jag inte diska skiten.
  • Googels

Vi har en och använde den väldigt mycket i början, gör det inte riktigt lika mycket numera men tycker fortfarande att det är en bra investering. Kommer inte riktigt ihåg vilket märkte vi köpte (har inte möjlighet att kolla just nu) men det var en rätt dyr en som vi hade sett i något program på tv.

Jag tycker den är bra när man ska använda upp frukt som kanske passerat sitt bästa, tex äpplen som fått sig någon stöt eller börjar bli lite skrynkliga i skalet. 
    Man behöver inte skala och kärna ur frukt (med undantag melon kanske, men äpplen och päron behöver man inte göra det med - inte i vår i alla fall) utan  det är bara att skära till bitarna i lagom stora bitar och slänga i.
    Man behöver ju inte bara ha frukt och bär i heller utan kan ta grönsaker med. Äpple, morot och färsk ingefära är väldigt gott tex. 
    Vår ger lite skum på ytan men det är enkelt att ta bort om man inte vill ha det.
  • M Hellin

Fick en från obh, och den är använd 5 gånger på sin höjd, det går mycket frukt för ett glas och sen tar det ett liv att diska den så nä jag flyttade ifrån den när jag skildes. exsvärmor kommer väl jubla när hon tror att jag glömt den och sen inse varför när hon testat den.

The past is history. The future is a mirage. The only reality is now. Your life is the journey. Enjoy the journey.
  • Thursday

Köpte en för många år sen, säkert... 11-12 år sen. Kan säga att den inte använts de senaste... 11-12 åren i alla fall Det är ett jädra slabb helt enkelt, det ska skäras och fixas (och nej, man kanske inte måste skala men smaken påverkas ju helt klart och det är så mycket godare utan skal) och så får man ett glas (med rätt mycket skum på) och sen ska det diskas...

• curiosa

Har en obh och den är använd kanske 10 ggr på 2 år, massa delar att diska och juicen blir tjock och en massa skum på som man får sila bort.

Så¨ den står bara i skåpet till ingen nytta. Ska nog se till och göra mig av med den.

• abnocto

Jag har haft en i säkert 15 år och den används i perioder. Jag skalar inte alla frukt som ska i och gör riktigt vitamindrinkar de perioder jag använder den. Har i morötter och alla frukter jag har hemma och bara njuter av drinken. Tyvärr är det mycket att diska men det är det värt ibland

• JennL

Vi använder vår nästan 1 gg i veckan. I början använde jag den nästan varje dag, vilket jag gör i perioder nu med. Börjar morgonen med ett glas frukt/grönsaks juice och äter frulle senare.

Om jag skall göra med äpplen eller annan frukt som inte skalas så köper jag ekologiskt frukt, tycker det blir godare, men slipper den sträva smaken av kemikalier/besprutning...

Från början köpte vi en billig på rusta, sen fick vi mamma & pappas tror det är en Philips den är superbra. För oss är det alltså ett väldigt bra köp! Visst måste man diska den, men det måste man ju göra med annant som man användet till matlagning osv oxå!

Mamma till en prinsessa på 3½ år
  • SweetLilly

Jag fick en i julklapp, en philips och den använd oftast på helgerna för nypressad juice! Underbart! Gör morotsjuice med äpple och apelsin, ljuvligt!

Lilla pyret väntas 100804
  • Anatha
    SweetLilly skrev 2010-02-01 11:53:14 följande:
    Jag fick en i julklapp, en philips och den använd oftast på helgerna för nypressad juice! Underbart! Gör morotsjuice med äpple och apelsin, ljuvligt!
    Julklapp 2009? Svara om ett år så får vi se om du fortfarnde använder den, jag använde också min i början.
  • SweetLilly
    Anatha skrev 2010-02-01 13:04:12 följande:
    Julklapp 2009? Svara om ett år så får vi se om du fortfarnde använder den, jag använde också min i början.
    2007..
    Lilla pyret väntas 100804
  • Anatha
    SweetLilly skrev 2010-02-01 13:15:38 följande:
    2007..
    Ahh kul att någon faktistk använder den och gillar den.
  • Zabka

Jag använder min väldigt ofta. Se till att köpa en där inmatningshållet är stort nog för att släppa ner <b>ett helt äpple</b>. Min gamla råsaftcentrifug hade ett jättelitet inmatningshål där bara små bitar fick plats och det tog evigheter att hacka all frukt. Med den som jag har nu kan jag använda hela äpplen, päron och lime etc vilket gör att det går otroligt fort. Apelsin har för tjockt skal så den behöver skalas först, men lime kan du använda hel med skalet på. Om man diskar maskinen direkt så hinner resterna varken torka eller fastna vilket gör att det går fortare att få den ren.

Svar på tråden Ni som har en råsaftscentrifug