• Sigrid

Recept på kycklinggratänger/lådor i ugnen?

Har du något gott recept på kycklinggratäng/kycklinglåda som man gör i ugnen? Vi brukar göra Flygande Jacob ibland, men vill gärna ha fler recept. Allt från allt-i-ett (ris/potatis/pasta också i gratängen) till bara kycklingrätten i ugnen och man serverar ris/potatis/pasta/m.m. till.

• Svar på tråden Recept på kycklinggratänger/lådor i ugnen?
  • Nalle Puh73
    Parmesankycklinggratäng

För 5-6 personer.
    Passar både till vardags och och till gäster.
    Ingredienser 1 kg  kycklingfilèer
    1 gul lök
    2 vitlöksklyftor
    1 hönsbuljongstärning
    2,5 dl mellangrädde
    2 dl lätt crème fraiche
    1-1,5 msk mango chutney
    200 g parmesanost
    Salt
    Peppar

Strimla kycklingfiléerna och bryn dom. Salta och peppra. Lägg sedan i ugnsform. Klyfta löken och finhacka vitlöken, och blanda detta med kycklingen. Smula över buljongtärningen.
    Vispa ihop mellangrädden, crème fraiche och mango chutney och slå det över kycklingen. Riv parmesanosten över och sätt i ugnen i ca 35 min på 175 grader.

Servera med ris.
    ♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Nalle Puh73
    Sigrid skrev 2010-01-30 14:01:16 följande:
    Nalle Puh73: Det lät jättesmarrigt!
    Det är supergott och så enkelt att göra.
  • Lilla trynet

Lättaste varianten:
    Kycklingfilé i stora bitar, bryn i stekpanna med salt peppar vitlök och curry
    Lägg i ungsform och häll över en burk mangochutney jag tar alltid spicy bengal, så blir det lite drag, blandat med grädde. Lyxvariant är vispgrädde som med fördel vispas förts men det går med matgrädde också. Jag tar 2 paket grädde till en hel burk mangochutney. In i ugnen 225 grader kanske, tills det blir lite färg bara. Serveras med ris och sallad.

• M Hellin

Kan man göra flygande Jakob utan banan? Hur isåfall, ersätta med något eller bara köra utan? Skriv gärna ut favoritreceptet.

The past is history. The future is a mirage. The only reality is now. Your life is the journey. Enjoy the journey.
  • LuMa
    M Hellin skrev 2010-01-30 22:59:50 följande:
    Kan man göra flygande Jakob utan banan? Hur isåfall, ersätta med något eller bara köra utan? Skriv gärna ut favoritreceptet.
    Jag brukar laga utan banan och nötter, funkar jättebra med bara bacon, grädde, kyckling och chilisås.
  • annzah

Bryn kycklingfiléer inlindade i bacon med strimlad purjo en liten stund. Lägg alltihop i en form och slå på någon deciliter vitt vin, 3 dl grädde, salt och peppar förstås samt lite mer nerklippt bacon. Toppa med en god riven ost. Kör in i ugnen på 200° i kanske 45 minuter.

Servera med fördel till ris. Vansinnigt gott.

• Sigrid
    Nalle Puh73 skrev 2010-01-30 13:19:03 följande:
    Idag gjorde jag Nalle Phu73:s Parmesankycklinggratäng och den var jättegod. Tack för receptet!
  • Nalle Puh73
    Sigrid skrev 2010-02-07 19:40:27 följande:
    Idag gjorde jag Nalle Phu73:s Parmesankycklinggratäng och den var jättegod. Tack för receptet!
    Vad kul att du tyckte om det.
Svar på tråden Recept på kycklinggratänger/lådor i ugnen?