• kaffebönan

Vaksam mot främlingar

Mina barn är uppfostrade i denna hemska värld att ALDRIG NÅGONSIN prata med främlingar som de inte känner..
    Nu hävdad vissa i vår omgivning att de är FÖR rädda av sig..
    Tycker att detta är jättesvårt.
    Jag har ända sen barnen var riktigt riktigt små lärt dem att det finns dumma människor och farliga människor som man ska akta sig för.

Kan barn bli FÖR rädda för andra människor?

Vi var på IKEA jag och min stora flicka (6 år)
    Jag kom på att jag kanske inte låst bilen på parkeringen så jag sa till min tjej att hon skulle ställa sig precis vid dörren under tak för det regnade..
    Bilen stod parkerad precis jämte och vi såg varandra hela tiden..
    Jag sprang ut och låste bilen, var tillbaka på mindre än 1 minut.
    Då hade det hunnit komma fram en dam till min dotter och börjat prata med henne.. men min dotter hade inte ens tittat på henne och absolut inte pratat tillbaka..
    Jag tyckte det var jätteduktigt av henne för hon får inte prata med främlingar.

När jag nämnde detta för bekanta så tyckte de att det var överdrivet..att man iallfall ska lära barnen att säga "hej" om någon pratar med dem..
    Vad tycker ni?
    Har jag skrämt upp mina barn för mycket?
    Är det överdrivet?

wilma04 Mille06 Meja09
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-30 15:38
    Vet att det låter "hårt" att inte få prata med främlingar..
    Men det blev lite fel..det är skillnad på när mina barn tar kontakt själv med främlingar..tex frågar om hjälp mm eller om främlingar tar kontakt med dem!
    Jag har också lärt mina barn vad de ska göra om de kommer bort, om det brinner mm och då ska de givetvis ta kontakt med vuxna!
    De vet vart de ska ringa också (112)
    Och om JAG är med så pratar mina barn med främlingar..
    Det jag menade var om de är själva och någon kommer fram till DEM och tar kontakt..
    Då tycker inte jag att de är tvingade att prata med dem av ren artighet..
    Men mina barn är inte rädda för människor som de träffar tillsammans med oss föräldrar..

Jag kan personligen inte fatta varför man MÅSTE dyka på ett barn som står ensamt i fem minuter utanför en affär..
  • Svar på tråden Vaksam mot främlingar
  • Joico

Jag tycker det är överdrivet! Att inte låta sig lockas eller följa med folk är en sak, men att vända bort huvudet och vägra prata med en gammal dam är ju bara för mycket. Stackars barn..

• kaffebönan
    Joico skrev 2010-01-30 14:05:25 följande:
    Jag tycker det är överdrivet! Att inte låta sig lockas eller följa med folk är en sak, men att vända bort huvudet och vägra prata med en gammal dam är ju bara för mycket. Stackars barn..
    Det var min flicka som sa "dam".. inte gammal..
    Det kanske var en kvinna i 45 års åldern..vad vet jag?
    wilma04 Mille06 Meja09
  • Playdo

Du har nog skrämt upp dem i onödan. Barn kan inte skilja på gråzoner.

Du får vända på steken och säga att det är okej att hälsa på folk som tilltalar henne men inte följa med andra hon inte känner, ta godis från folk hon inte känner. Risken kan bli att hon blir rädd för andra människor i största allmänhet och det vill du antagligen inte heller.

Förstår din oro och vad du vill med ditt agerande. Men de flesta är bra människor men sedan finns det ju rötägg och de har ju oftast inte en skylt hängandes på sig

Lycka till med vändningen.

• Joico
    kaffebönan skrev 2010-01-30 14:11:08 följande:
    Det var min flicka som sa "dam".. inte gammal..Det kanske var en kvinna i 45 års åldern..vad vet jag?
    Jaja ok. Sålänge barnen inte låter sig lockas med eller tar emot något ätbart eller så, så måste dom ju kunna prata med andra människor.

Vad gör hon om hon kommer bort/går vilse eller nåt? Hon kommer ju inte våga fråga om hjälp...
  • Sarah84

Ja du har verkligen skrämt barnen tycker nog jag. Tror dessutom det kan få motsatt efekt. Är jag ute & går så hälsar jag på folk jag möter & hälsar någon på mig, så självklart hälsar jag tillbaka..

Jag tycker det äröverdrivet att lära sina barn att inte prata me dfrämlingar, därimot ska de inte ta emot eller följa med främlingar. Men & hälsa, svara på tilltal, vad kan hända?

• thecarseatlady

Men herregud!! Att aldrig nånsin prata med främlingar!? Menar du att det ska vara hälsosamt och bra för barnen? Jag håller absolut inte med dig i så fall!

Vad gör barnen i så fall om det händer nåt? Om det börjar brinna, om de går vilse, om det händer er föräldrar nåt, eller om någon kompis behöver hjälp? Man kan ju tänka sig massor av olika senarion då man MÅSTE be om hjälp av andra. Vad ska era barn göra då? Lägga sig ner och skaka av rädsla för främlingar? Jag har aldrig hört på maken....

Vi har också haft diskussioner med barnen om att alla människor inte är snälla, men majoriteten är ju trots allt det. På dig låter det som att det skulle vara tvärtom, som att 99% av världens befolkning skulle vara ond. Det måste ju vara din egen onormala rädsla som du nu för över på barnen....och det låter ju inte hälsosamt alls. Kanske du behöver hjälp för att jobba bort DIN rädsla för främlingar?

Vi har lärt barnen att man självklart alltid ska svara när någon pratar med en, tycker det är väldigt oartigt att inte göra det. Vi har också pratat om att man aldrig får följa med någon, känd eller okänd, utan att fråga oss vuxna först. Vi har berättat att det finns människor som t.ex. kan försöka locka barn med sig med hjälp av hundvalpar(har t.o.m. hänt här!),godis eller annat. Men att de ALDRIG får gå på det. Vi har också pratat om att den egna kroppen är bara deras, att de själva bestämmer över den. Att ingen har rätt att ta på dem eller tvinga till sig pussar eller kramar. Och det gäller även släktingar. {#lang_emotions_wink} Vi har också pratat om att om någon, mot all förmodan, skulle få tag i dem och göra något som de inte ville, så har de all rätt att ställa till ett helsikes liv; skrika, riva, klösa, bita, ja precis vad som helst. Att de inte ska vara rädda för att hamna i trubbel för det. Vi har också pratat om hur man ringer efter hjälp, hur man springer till grannarna om det behövs, hur man går till kassörskan i butiken och ber om hjälp om man tappar bort sig(vilket barnen också har gjort).

Åtminstone här verkar denna taktik fungera, för vi har väldigt glada och trevliga barn(om jag får säga det själv{#lang_emotions_wink}) som gärna pratar med allt och alla och vet vad de ska göra om något händer. Att gå runt och ständigt vara rädd för främlingar måste ju däremot vara jättetungt....så jag hoppas att du tänker om eller får hjälp.

Svar på tråden Vaksam mot främlingar