• Angelsprotectsme

Ringorm och gravid?

Har fått exemliknande utslag på händerna som kliar väldigt och det ena utslaget
    har ett ringliknande utseende.
    Har haft detta i några månader, men det har varit lindrigt och därför har jag inte sökt hjälp.
    Men nu börjar det verkligen blossa upp.
    Någon som haft detta och vet om det är farligt? Jag är i vecka 17.

• Svar på tråden Ringorm och gravid?
  • Temme09

Jag har haft ringorm, men innan jag blev gravid. Ringorm beror på någon typ av svamp, och är inte farligt, men kan vara smittsamt. Jag blev av med min genom att byta lakan ofta, städa ordentligt, och tvätta mig med mjällschampo från apoteket (nåt starkare, typ Fungoral eller Fundan).

Du kan också ta dig till VC eller hudläkare för att ta prov om det verkligen är ringorm. Vet du var du kan ha fått det? Jag blev smittad av vår kattunge, som var "hittekatt" från ett katthem. Vi fick ge honom medicin också.  Katten kan man testa hos veterinär, medicinen till honom var receptbelagd.

• Angelsprotectsme

vi har ju en hund hemma, men jag vet inte om det kan bero på henne?
    Jag ska ta mig till någon läkare och titta

• Temme09

Om du har detta skulle jag rekommendera test av vovven också, det sprids med sporer och via kontakt (typ när man klappar/gosar). På djur kan det visa sig som små/stora kala fläckar, där pälsen faller av, eller som eksemliknande fläckar precis som på människa. Det kan klia på dem, men gör det inte alltid. Djur kan även vara symptomfria bärare, alltså bara sprida smitta utan att det syns på dem.

Som sagt, det är inte farligt och går att behandla relativt enkelt, även om man bör vara nitisk med städningen några veckor för att bli av med alla sporer (de lever på damm/hår/päls).

Stort lycka till!

Svar på tråden Ringorm och gravid?