Kalciumbrist
Hur vet man att man har kalciumbrist?
Hur vet man att man har kalciumbrist?
Bebisen tar vad den ska ha, har min bm sagt till mig. Men för att du ska få över till dig själv ska du få i dig motsvarande 1 l mjölk om dagen. Av kalciumbrist får man, om jag förstått det rätt, sämre hår och naglar, tänder och skelett. Men jag vet inte hur man märker att man har det.
Någon annan som vet?
Jag har ont i fingrarna och i armarna. Händerna somnar så fort armarna inte är raka.
Att händerna somnar och det värker kan bero på karpaltunnelsyndrom som är rätt vanligt under graviditet. Det beror på att den extra vätska man får i kroppen gör att nerver lättare hamnar i kläm, men det tyder inte på någon brist i kroppen.
Hej.. om man har kalk brist får man oxå dåliga naglar,det blir som en kraftig vit belägning på naglarna.. O tå naglarna krymper ihop.
Det ska mycket till innan man får kalkbrist,läkaren kan ta ett enkelt blodprov om du är orolig..
Tack för svaren.
Våra patienter som opererat bort sina bisköldkörtlar brukar få lågt kalcium direkt efter sina operationer - då märks det på att de får pirrningar eller stickningar kring munnen och/eller i fingrar och tår. Har de ett väldigt lågt kalciumvärde så kan det leda till kramper men det är väldigt ovanligt...
Varför tror du att du har brist på kalcium?
Jag har också väldigt ont i händer och fingrar, i lederna. Kan inte knyta dem på morgonen på ett bra tag. Det behöver inte vara karpaltunnelsyndrom utan kan bara vara att du är svullen och får värk i lederna, det är rätt vanligt sa min bm.
Det var sambon som trodde att det var kanske kalciumbrist jag hade eftersom jag inte dricker mjölk när jag är hemma och en massa annat. Han blev orolig när jag sa att mina händer somnar och att jag hade ont i lederna.
Bebisen tar som sagt det den behöver, värre blir det för dej eftersom det kan leda till benskörhet.