• dixtrix

Somna om i egen säng

Har en dotter på 13 månader som vi nu fått att somna i egen säng efter att vi tidigare alltid fått somna med henne. Det har gått över förväntan och hon somnar oftast tryggt och bra i sin säng utan problem.

Problemet är när hon vaknar till på natten, ofta kring 3-4snåret, då är hon ledsen när hon vaknar och vi kan ej få henne att komma till ro igen. Vi ger upp och lyfter över henne till vår säng. Jag kan lyfta upp henne i fåtöljen och få henne och somna i min famn, men så fort jag försöker lägga ner henne i spjälsängen igen så vaknar hon till och blir ledsen.

Någon som känner igen detta och har några bra tips? Än så länge sover hon i vårat rum så vi kan lyfta över henne till oss, men vi planerar att hon ska flytta in i eget rum snart och då kan vi ej hålla på och lyfta över henne....

Hoppas på bra tips! Tack!

• Svar på tråden Somna om i egen säng
  • IsaCMoJs

Här är de likadant, får hoppas någon har tips!

Äntligen är hon här, vår älskade Moa
  • Thursday

Hur länge försöker ni trösta henne i hennes egen säng? När vi ville få vår kille (knappt 1 år) att sova mer i sin egen säng så tog det ju ett tag i början att få honom att acceptera det. Man fick vagga och sjunga och klappa rätt länge tills han lugnade ner sig och somnade om i sin säng. Det tog några dagar innan det satt. Men sen går det ju i perioder också, nu har han haft en period där det inte gått att få honom att somna om i egna sängen, eller där vi inte orkat hålla på så nu kommer han också över till oss framåt morgontimmarna.

• allakantralla

Kanske dags för eget rum redan nu, chansen finns att ni slipper de nattliga uppvaken då. 

Min son är ganska precis ett år, och har nyligen bytt från att sova två gånger per dag till en gång per dag. I samband med den omställningen vaknade han på natten. Vi går då in till honom, innan han riktigt hunnit vakna, och buffar i rumpan tills vi känner att han är helt avslappnad i kroppen igen. Detta tog ca 40 minuter. Men han grät inte, men kom liksom inte riktigt till ro innan dess.
    På samma sätt gjorde vi när han var liten och skulle börja sova i egen säng. Första natten vaknade han och gallskrek i 20 minuter innan vi lyckades lugna ner honom, andra natten vaknade han typ en gång i halvtimmen - grät inte riktigt, men gnällde, öppnade ögonen osv. Vi buffade som jag beskrev ovan varje gång, tills han blivit avslappnad i kroppen. Och efter det har det inte varit några problem.
    Hur reagerar hon när ni lyfter över henne till er säng, somnar hon med en gång då? Eller när du tar upp henne i famnen i fåtöljen? Hur länge är hon vaken? Och när vaknar hon sedan på morgonen? Det kan ge lite ledtrådar till hur ni kan göra.
  • Lina90

ett tips är att inte använda spjälsängen utan bara madrass. gjorde så då vår dotter vaknade kanske 8ggr per natt. efter vi bytte vaknar hon inte en enda gång :)

• majken81

Puffar lite
    Har precis samma "problem" med vår lille kille som är 1 år. Grejen är att det har inte varit speciellt jobbigt eller bökigt att ta över honom i vår säng vid 3-4-tiden, men om 2 månader kommer ett litet syskon och det vore otroligt skönt att försöka få honom att bara sova i sin säng...
    Har gjort några tappra försök men har inte lyckats hålla lågan uppe utan det har lett till att vi alla är tröttare och "grinigare" än vad vi är om han får sova morgontimmarna mellan oss. Dessutom sover han längre på morgonen mellan oss...vaknar vid 07.30 oftast. Om han sover i sin säng vaknar han och gör dager redan vid 06.00.

• Pyttismamman

Min dotter var likadan när hon sov i sin säng i vårt rum. När hon vaknade på natten var det jättesvårt att få henne att somna om i sin säng (och i vår säng också ibland).
    Vid 13 månader fick hon eget rum och hon sover mycket bättre och vi kan dessutom lätt få henne att somna om i sin egen säng på natten!

Jag tror att hon såg oss i vår säng och tyckte det vore trevligt med sällskap istället för att sova.

• första pyret

tror att vi vuxna kan störa barnen när vi sover, eller snarare snarkar o vänder o vrider oss.
    vår son sover numer i eget rum. det tog en stund innan han vänjde sig, kanske två veckor innan allt blev hyfsat.
    vi lägger honom kl 21 o sen vaknar han vid 01, får välling o sen en gång till vid 6 o så går vi upp 9. när han vaknar brukar jag lägga  mig på en madrass brevid sängen o hålla handen på honom så han känner att jag är där.
    sen somnar han. är ett år gammal.

• dixtrix

Tack för tips!

Vi har också tänkt på det där, att hon kanske störs av oss, hon brukar alltid vakna lite lätt när vi går och lägger oss.

Hon somnar vid 19-20 och vaknar till där vid 23 när vi oftast lägger oss. Men då räcker det med nappen så somnar hon om på stört. Men det är sen när hon vaknar vid 3-4 som hon blir sådär ledsen och det går verkligen inte och få henne komma till ro.... Vi har nog suttit en timme som max och sen har vi gett upp, man är som tröttast själv vid den tiden. Och vi vet ju att hon (oftast) somnat som en stock så fort vi lagt henne i vår säng.

Hon har, precis som någon skrev, också börjat sova bara ett pass under dagen. Hade inte en tanke på att det kunde påverka så.... Och precis samma sak vad det gäller uppvaknandet, sover hon i sin säng vaknar hon vid 5-6, medan hon kan sova till 7 mellan oss.

Det är nog dags för det där egna rummet redan nu.

Lina90: Sov erat barn vidare på madrass sen eller i barnsäng? Jag tvivlar så att Ellen skulle ligga kvar på madrassen haha, hon vriver o vänder sig o far runt en hel del i spjälisen redan nu.

• Lina90

ja hon låg kvar på madrassen. fast vi hade en vanlig alltså 200*90 cm och sen ett täcke bredvid och lite under madrassen ifall hon skulle rulla lite :) . hon låg nog på madrassen minst ett halv år.  Nu har hon en helt vanlig säng med stödbräda och har inte lyckats trilla ner än som tur är :) . men kanske ska tillägga att hon alltid haft eget rum, så stängde vi dörren så hon inte kunde krypa/gå ut. och det fungerar jätte bra för vi hör ju direkt när hon vaknar .

• första pyret

vår son sover ju som sagt i egen säng nu men han sov också mycket längre mellan oss. kunde skilja två timmar på morgonen. ibland sover vi middag tillsammans i vår säng o då kan han sova i tre timmar... i egen säng är det kanske max 2.

vet några vänner som har sina barn på madrasser o det verkar ju kanon! så tänker jag också göra när sonen blir lite äldre. Tycker fortfarande att det kan vara käckt med spjälsäng eftersom han är "inburad" tills jag har tid att ta upp honom, om man skulle vara på toa eller så (vi har en hemsk trappa från övervåningen där vi sover)

• nagellack

Min dotter hr alltid vaknat flera ånger per natt... nu till slut när hon var 13 mån och jag skulle börja jobba fick jag nog och körde 5 mm. Fick hjälp av min sambo då första natten var jobbig.. men nu efter nga veckor sover hon hela nätter. Jag hade provat olika sätt innan, spjälsäng, juniorsäng, madrass, sova hos oss m.m. men inget fungerade, så för att jag skulle orka helt enkelt så körde vi 5 mm. Kontroversiell men fungerade för oss iaf. Lycka till.

Svar på tråden Somna om i egen säng