• Anonym (Lulu)

Sovtider på förskolan

Hej

Jag har en son på 20 mån som har börjat på förskolan för 4 mån sen. Det har fungerat jätte bra, hittills i alla fall... De sista 4-5 veckorna har han börjat krångla med sömnen. Han somnar inte på förskolan och när han kommer hem så är han så övertrött att han skriker i flera timmar. Han har varit så ledsen att han har bankat huvudet i väggen av frustration Det hjälper inte att försöka lägga honom när vi kommit hem då han är såå övertrött och hungrig att han inte kan varva ner.

Jag vet inte vad detta beror på men jag gissar på att hans förskolpedagoger tar ut han ur rummet om han inte somnar inom kort.
    Hemma somnar han oftast inom 10 min.. ibland tar det 20-30 min men då kan det funka att lägga sig bredvid han och då somnar han inom 5 min.

Min fråga är: hur mkt tid brukar man lägga på att sova alla barn? Kan jag kräva att de försöker mer än vad det gör nu, för jag vill verkligen att han ska sova åtminstone 45 min för att slippa en trött och ledsen kille?
    Detta har varit en stor problem för oss och jag vet inte vad jag ska göra åt det

• Svar på tråden Sovtider på förskolan
  • Förskolepedagogen

HEJ!
    Hur mycket tid som läggs ner på varje barn kan jag inte svara på. Men om föräldrarna vill att barnet ska sova så är det bara att fortsätta försöka anser jag. Svårigheten kan ju vara att han är ledsen och väcker de andra barnen. Fråga hur de gör. Kanske kan du ge dem några råd om hur han vill ha det.  Han kanske somnar lättare i en vagn. Det har vi använt ibland. Jag förstår att det är svårt att få hem ett övertrött barn. Du kan kanske vara med en dag på förskolan?
    Mvh Inger

Svar på tråden Sovtider på förskolan