• vilde

Vävd bärsjal- vilken rekomenderar ni och varför?

Tänkte köpa en bärsjal och funderar lite på vilken som är bäst.
    Dom längre- är de krångliga att lära sig att knyta?
    De kortare- innebär de begränsningar i olika knytsätt?

Hur bar ni era barn bäst/ mest?

• Svar på tråden Vävd bärsjal- vilken rekomenderar ni och varför?
  • Jempa L

Med en nyföding så skulle jag helt klart rekommendera en långsjal i trikåtyg. Man lär sig snabbt hur den ska knytas, och när man har knutit på sig den så behver man sällan knyta om den. Man lyfter i och ur barnet som man vill.

När barnet vuxit ur sjalen så är det stadigare i nacken, och då har man fler valmöjligheter. För vår del har Ergo-selen varit oumbärlig, så om jag bara fick göra ett val så skulle det bli den. Vid längre bärstunder så avlastar långsjalen bäst. Ringsjal/kortsjal funkar bra korta stunder som till och från bilen tex. Men det är inget man vill bära länge med.

Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • Catti41

Trickset är att ha flera sjalar och ergonomiska bärselar... :)

Men den jag använder mest, nu när grabben är stor, är en vävd långsjal, jag tror min är 5 meter. Det är lite klurigt att knyta i början men går automatiskt när man har övat lite. Då kan man dessutom använda sjalen som picknickfilt, täcke, vindskydd, solskydd eller vad man nu kan behöva.

Mitt huvudtips är ändå att man köper en snygg! Man bär mycket och då är det värt att lägga nån hundralapp eller två på att få en som man passar i, eller som matchar ens kläder eller vad det nu kan vara.

• FrkJenny

Långsjal är faktiskt ofta lättare att lära sig knyta Visst det tar ett par gånger innan man fått in alla greppen men knytningarna blir nästan alltid bra och stödjande om man bara drar åt tillräckligt.

Kortsjalar är svårare att få till lika bra trots att det bara är en enkel knytning. Eller kanske just därför..? + att kortsjalar fördelar vikten över endast en axel; det blir tyngre och det blir snedbelastat.

Jag hade trikåsjal till en början och därefter vävd långsjal.
    Jag köpte sedan en kortsjal också och då fungerade det bra för kortare bärningar. Och den har jag ofta som halsduk och har därmed alltid en smidig sjal med mig för om behov uppstår trots att sonen nu fyllt fyra

• Flickan och kråkan

Efter trikåsjalen så gick jag över till en vävd långsjal - easycare har jag och är verkligen supernöjd. Varvar sjalen med ergonomisk bärsele....beroende på sammanhang så att säga. Sjalen är skönast, men selen ursmidig när det ska i och ur mycket. Diagonalvävd är väl rek. för bästa avlastning.

Svar på tråden Vävd bärsjal- vilken rekomenderar ni och varför?