• Dax för syskon

Ser ni något fel på det här brödreceptet?

Har bakat det här brödet två gånger nu och båda gångerna har det blivit misslyckat. Det är ett jättegott bröd - jag älskar smaken, men konsistensen är helskum, typ som en kladdig kaka och det bara faller ihop när man skär en skiva. Sen lossnar det från skorpan oxå, blir som luft mellan brödet och skorpan (den lite hårdare ytan). Kan ni se om det fattas nåt, är det fel angiven temperatur, tid..? Som sagt, det är ett perfekt bröd rent smakmässigt, men man vill ju gärna kunna skära det oxå utan att det bara faller i bitar.

Här är receptet:

2 dl rågmjöl
    2 dl grahamsmjöl
    1 dl linfrön
    1 dl vetekross
    1 dl kruskakli
    1/2 dl sesamfrön
    1/2 dl psylliumfrön
    1/2 dl solroskärnor
    1 liter lättfil
    1 dl brödsirap
    2 msk bikarbonat

Blanda alla ingredienser till en gröt. Dela upp i 2 bakpappersklädda långformar och grädda i 150-175 grader i ca 2 timmar.

• Svar på tråden Ser ni något fel på det här brödreceptet?
  • Sockerbiten

Hejsan
    jag tror att det är för lite "mjöl" du har ju rågmjöl och grahams mjöl, jag tror det borde vara lite mera mjöl. Jag gör ett liknande bröd, men med lite andra saker, det blir oxå som en gröt, där är det 5 dl vetemjöl och det är för ett bröd, du har 4dl "mjöl" till två bröd, jag tror att det är det som är boven, när det gäller tid och tempratur vet jag inte men mitt bröd står i 200 grader i en timme ungefär men det tror jag inte har så stor betydelse. Jag tror helt enkelt att du borde ha mer mjöl i brödet. heter det nått förresten, låter gott!

Lycka till!

• Pallas
    Sockerbiten skrev 2010-01-30 21:47:32 följande:
    heter det nått förresten, låter gott! Lycka till!
    Min ridinstruktör brukar baka det där och kallar det för "bajsbröd".
  • Sockerbiten
    Pallas skrev 2010-01-30 21:49:46 följande:
    det låter ju mindre gott förståss :p
  • Pillan2012

första tanken spontant är att det är för lite mjöl. till  1 liter vätska brukar man ju ha ca 8-12 dl mjöl

Längtar redan efter Dig!
  • Dax för syskon
    Sockerbiten skrev 2010-01-30 21:47:32 följande:
    Hejsanjag tror att det är för lite "mjöl" du har ju rågmjöl och grahams mjöl, jag tror det borde vara lite mera mjöl. Jag gör ett liknande bröd, men med lite andra saker, det blir oxå som en gröt, där är det 5 dl vetemjöl och det är för ett bröd, du har 4dl "mjöl" till två bröd, jag tror att det är det som är boven, när det gäller tid och tempratur vet jag inte men mitt bröd står i 200 grader i en timme ungefär men det tror jag inte har så stor betydelse. Jag tror helt enkelt att du borde ha mer mjöl i brödet. heter det nått förresten, låter gott!Lycka till!
    Aha, så nån dl till kanske gör susen då.. Ska prova det nästa gång. Jag tror det heter typ GI-bröd el nåt sånt.. Tack!
  • MASS

Tror också att det är för lite bröd, och kanske för mycket fil? Jag brukar baka ett liknande bröd. Men då är det totalt ca 8 dl mjöl och 7 dl yoghurt. Fast då är det iofs ett ägg i också.
    Det brödet ska vara i ugnen i 70 min på 200 grader. Lycka till!

• Dax för syskon
    Pillan2012 skrev 2010-01-30 21:52:39 följande:
    första tanken spontant är att det är för lite mjöl. till  1 liter vätska brukar man ju ha ca 8-12 dl mjöl
    Oj, även fast det inte ska jäsa?
  • Mahoc

Jag brukar baka ett liknande bröd men har då bara 4,5 dl fil. 

• Dax för syskon
    Pallas skrev 2010-01-30 21:49:46 följande:
    Haha.. så sant, så sant..
  • Dax för syskon
    Mahoc skrev 2010-01-30 21:57:43 följande:
    Jag brukar baka ett liknande bröd men har då bara 4,5 dl fil. 
    Till två formar?
  • Pyreluringen

Fillimpa 2 bröd

5 dl vetemjöl
    3 dl grahamsmjöl
    2 dl rågsikt
    2 1/2dl krossad råg
    1/2dl linfrön
    1/2 dl solrosfrön
    1 dl vetekli
    1/2 dl kruskakli 
    4 tsk bikarbonat 
    1 dl mörk sirap, eller brödsirap
    1 dl lingonsylt
    1tsk salt 
    1 liter fil
    1/2 dl olja av raps eller solros

Ca 1 1/2 h i 175 grader

Det verkar som om du har något för mycket bikarbonat samt att det fattas mjöl annars så verkar våra recept rätt lika. Tiden verkar oxå lite för lång..

• Paulina Paulina

Jag gissar också på för lite mjöl - särskilt tror jag att det behövs lite vetemjöl också, det gör ju att det håller ihop bättre. Lägg till 4-5 dl vetemjöl är mitt tips! (Kanske det har fallit bort från receptet!?)

• Dax för syskon
    Pyreluringen skrev 2010-01-30 22:00:47 följande:
    Fillimpa 2 bröd 5 dl vetemjöl 3 dl grahamsmjöl 2 dl rågsikt 2 1/2dl krossad råg1/2dl linfrön1/2 dl solrosfrön1 dl vetekli1/2 dl kruskakli 4 tsk bikarbonat 1 dl mörk sirap, eller brödsirap1 dl lingonsylt1tsk salt 1 liter fil 1/2 dl olja av raps eller solrosCa 1 1/2 h i 175 graderDet verkar som om du har något för mycket bikarbonat samt att det fattas mjöl annars så verkar våra recept rätt lika. Tiden verkar oxå lite för lång..
    Ok, verkar ju som att det är mjöl som fattas. Tack!
  • Dax för syskon
    Paulina Paulina skrev 2010-01-30 22:04:08 följande:
    Jag gissar också på för lite mjöl - särskilt tror jag att det behövs lite vetemjöl också, det gör ju att det håller ihop bättre. Lägg till 4-5 dl vetemjöl är mitt tips! (Kanske det har fallit bort från receptet!?)
    Ja, det är möjligt att det har försvunnit - är taget från en sida där man kan lägga upp egna recept.
  • Pallas

Pratar just nu med en kompis som är en hejare på detta. Han föreslår att lägga till 1-2 dl vetemjöl special (glutenbildare). Möjligen kan det behövas lite ytterligare vätska då, men han tror inte det. Dessutom ska du skära skåror i brödet, samt grädda det längre ner i ugnen. Prova det.

• Who knows

Sedan misstänker jag att det är den typen av bröd som är aningen kladdigt även med rätt mängd mjöl med tanke på alla frön och grejer

• Dax för syskon
    Pallas skrev 2010-01-30 22:08:58 följande:
    Pratar just nu med en kompis som är en hejare på detta. Han föreslår att lägga till 1-2 dl vetemjöl special (glutenbildare). Möjligen kan det behövas lite ytterligare vätska då, men han tror inte det. Dessutom ska du skära skåror i brödet, samt grädda det längre ner i ugnen. Prova det.
    Tack snälla för din hjälp, har antecknat ner din kompis råd - ska göra så nästa gång jag bakar
  • Dax för syskon
    Who knows skrev 2010-01-30 22:10:06 följande:
    Sedan misstänker jag att det är den typen av bröd som är aningen kladdigt även med rätt mängd mjöl med tanke på alla frön och grejer
    Ja, det är en jäkla massa frön, speciellt linfrö som ju blir lite slemmigt i vätska.
  • Maria K

I mitt liknande recept så ska det vara dubbelt så mycket mjöl du har i ditt, men samma mängd fil.

men de ska bara vara i ugnen 90 minuter på 175grader, om det står inne längre så blir det en jättehårdskorpa.

Svar på tråden Ser ni något fel på det här brödreceptet?