• Anonym

Byra ut mål mot proteinshake?

är det en bra metod för viktminskning? Vill gå ner 20 kg och har försökt med nutrilett men blir då så väldigt hungrig men tänkte istället göra drinkar på minimjölk och proteinpulver för det håller jag mig mätt på. Men går jag ner i vikt av det?

• Svar på tråden Byra ut mål mot proteinshake?
  • Anonym (Lalle)

Jadå , det går bra att byta ut med proteinpulver istället det är nästan att föredra såvitt jag vet. Nurilett driver ur vätskan men är inte någon stabil viktminskning.

• Anonym
    Anonym (Lalle) skrev 2010-01-30 23:49:20 följande:
    Jadå , det går bra att byta ut med proteinpulver istället det är nästan att föredra såvitt jag vet. Nurilett driver ur vätskan men är inte någon stabil viktminskning.
    jag bytte ut två mål igår mot proteinshake och åt sen vanligt en gång men har gått upp ett kilo
  • Ungmamma83

jag testade att mixa proteinpulver, ett rått ägg, mjölk och lite havregryn som jag drack både efter träningen, samt att jag drack det istället för lunchen. Alltså frukost (havregrynsgröt) kl 6:30, proteindrick (eller nutrilett) till lunch kl 12-12.30, middag (normal portion) mellan kl 17-18 och sedan träning kl 19:20-220:30 och proteindrink efter träningen. jag gick ner ca 2-4 kg i veckan. fast å andra sidan så jobbar jag med sådant så att jag rör på mig väldigt mycket. 

• Ungmamma83
    Anonym skrev 2010-01-30 23:53:49 följande:
    jag bytte ut två mål igår mot proteinshake och åt sen vanligt en gång men har gått upp ett kilo
    det kan ta ett tag för kroppen att få igång förbränningen.
  • Anonym

jag tränar inte utan går promenader och gör armhävningar så jag kommer inte atrt träna hårt. Proteinpulvret tänkte jag ta för att hålla mig mätt. Men det kanske är dumt när man inte tränar?

• Ungmamma83
    Anonym skrev 2010-01-31 00:01:47 följande:
    jag tränar inte utan går promenader och gör armhävningar så jag kommer inte atrt träna hårt. Proteinpulvret tänkte jag ta för att hålla mig mätt. Men det kanske är dumt när man inte tränar?
    ger ju större värkan om man tränar ordentligt. men testa med nutrilett och drick mycket vatten. man kan blanda nutrilett med mjölk istället för H2O.
  • Anonym

men frågan är alltså om jag kan byta ut nutrilett mot proteinpulver istället?

• Ungmamma83
    Anonym skrev 2010-01-31 00:09:15 följande:
    men frågan är alltså om jag kan byta ut nutrilett mot proteinpulver istället?
    om du vill gå ner i vikt och inte tränar (prommenader räknas inte som hårt träning) så ska du nog hålla dig till nutrilett. men drick mycket vatten så blir du mättare.
  • Anonym

ok tack för dina svar
    Men jag undrar bara varför proteinpulver är sämre?

• lia27
    Anonym skrev 2010-01-31 00:26:50 följande:
    ok tack för dina svar Men jag undrar bara varför proteinpulver är sämre?
    man kan ej leva på endast protein,du måste ha lite kolhydrater o fett,typ sallad.
  • Ungmamma83
    lia27 skrev 2010-01-31 00:30:44 följande:
    man kan ej leva på endast protein,du måste ha lite kolhydrater o fett,typ sallad.
    inte om man ska gå ner i vikt, då är det bra att undvika just kolhydrater.
  • Ungmamma83
    Anonym skrev 2010-01-31 00:26:50 följande:
    ok tack för dina svar Men jag undrar bara varför proteinpulver är sämre?
    eftersom protein bygger muskler och muskler väger mera än fett.
  • Anonym
    lia27 skrev 2010-01-31 00:30:44 följande:
    ja alltså jag byter ut ett eller två mål mot proteinpulver och sedan ett eller två mål vanlig mat. frukt till mellanmål.

men jag undrar alltså om proteinet hjälper mig att gå ner i vikt? Jag vill alltså använda det för jag blir så mätt länge och småäter inte efter en sån shake.
  • Ungmamma83
    Anonym skrev 2010-01-31 00:32:58 följande:
    ja alltså jag byter ut ett eller två mål mot proteinpulver och sedan ett eller två mål vanlig mat. frukt till mellanmål. men jag undrar alltså om proteinet hjälper mig att gå ner i vikt? Jag vill alltså använda det för jag blir så mätt länge och småäter inte efter en sån shake.
    nutrliett och vatten och inga kolhydrater (frutk, grönsaker, sallad etc) och mycket kött och ägg är bra att äta om man vill ned i vikt.
  • lia27
    Anonym skrev 2010-01-31 00:32:58 följande:
    ja alltså jag byter ut ett eller två mål mot proteinpulver och sedan ett eller två mål vanlig mat. frukt till mellanmål. men jag undrar alltså om proteinet hjälper mig att gå ner i vikt? Jag vill alltså använda det för jag blir så mätt länge och småäter inte efter en sån shake.
    ja kan kan men det är jo inte bra i längden...
    Bäst är jo att äta 5gånger om dan frukost,lunch middag o 2mellanmål men det visste du väl innan:)
    Man kan även tillaga mat tex cornfärs innehåller mycket protein o låg %fett
    Man kan även äta fisk o sallad:)nyttigt o bra
    Jag vet att man ej ska ha kolhedrater när man vill banta men i form av sallad e faktist ok,och det är ej bra o vara för länge utan kolhedrater,tror att det påverkar hjärnan dåligt
  • Ungmamma83
    lia27 skrev 2010-01-31 00:40:49 följande:
    ja kan kan men det är jo inte bra i längden... Bäst är jo att äta 5gånger om dan frukost,lunch middag o 2mellanmål men det visste du väl innan:) Man kan även tillaga mat tex cornfärs innehåller mycket protein o låg %fett Man kan även äta fisk o sallad:)nyttigt o bra Jag vet att man ej ska ha kolhedrater när man vill banta men i form av sallad e faktist ok,och det är ej bra o vara för länge utan kolhedrater,tror att det påverkar hjärnan dåligt
    fett och protein ska man äta om man vill ner i vikt. det är bra att undvika pasta och spannmåloch sallad men klar lite sallad är ju bra. man ska däremot undivka låga fett halter och istället är det som innehåller mycket % fett.
  • Anonym (Lalle)

Du kommer gå upp allt igen om du utesluter en massa ur kosten tyvärr.

Bäst är om du ex. räknar kcal eller försöker äta mindre portioner var 3-4 timme & röra på dig ex. powerwalk & så . DÅ går du ner i vikt på ett hälsosamt sätt & behåller den nya vikten istället för när du väl börjar äta lägger på dig allt.
    Din kropp ställs in på svält när du äter nutrilett , utesluter en massa mm så det är bara korkat att göra det. Många har gjort misstaget , så varför inte lära sig av det ;)?
    Proteindrink kan du dricka som ex. mellanmål & ÄNDÅ gå ner i vikt för det gör jag  ;)
  • Ungmamma83
    Anonym (Lalle) skrev 2010-01-31 20:26:06 följande:
    Du kommer gå upp allt igen om du utesluter en massa ur kosten tyvärr. Bäst är om du ex. räknar kcal eller försöker äta mindre portioner var 3-4 timme & röra på dig ex. powerwalk & så . DÅ går du ner i vikt på ett hälsosamt sätt & behåller den nya vikten istället för när du väl börjar äta lägger på dig allt. Din kropp ställs in på svält när du äter nutrilett , utesluter en massa mm så det är bara korkat att göra det. Många har gjort misstaget , så varför inte lära sig av det ;)? Proteindrink kan du dricka som ex. mellanmål & ÄNDÅ gå ner i vikt för det gör jag  ;)
    fast att man skulle gå upp allt man gått ner med nutrilett handlar ju om att man inte ändrar sina kostvanor efter att man har gått ner.
  • Anonym (Lalle)
    Ungmamma83 skrev 2010-01-31 20:29:16 följande:
    fast att man skulle gå upp allt man gått ner med nutrilett handlar ju om att man inte ändrar sina kostvanor efter att man har gått ner.
    Vet flera som ätit kurer med nutrilett & ätit bra mat efteråt men ändå gått upp.
    Kroppen ställs ju in på svält & vätskan drivs ur kroppen , när du sedan tillför mat igen så är det klart kroppen suger åt sig all näring ;)
    & att leva på påsar hela livet är ju rätt tråkigt.
  • Anonym (Lisen)
    Ungmamma83 skrev 2010-01-31 00:31:58 följande:
    eftersom protein bygger muskler och muskler väger mera än fett.
    Protein bygger inga muskler om du inte tränar. Proteinet hjälper musklerna att reparera sig efter man tränat dem och de blir på det viset större. 
    Det är också omöjligt att gå upp ett kilo fett eller muskler på en dag. Det troliga är att ts nu binder vatten i kroppen. Det kommer att försvinna med tiden. 
    Ett kilo fett är ca 7000 kalorier. Ett kilo muskler tar ca 1 år att lägga på sig.
    Håller för övrigt med dem som säger att man ska äta balanserat. Om jag vore ts så hade jag ätit en bra frukost med långsamma kolhydrater (som gröt). Byta ut lunchen mot nutrilette och sedan äta en bra middag enligt tallriksmodellen. Däremellan kan man ta frukt, grönsak eller annat nyttigt mellanmål. Då kan man också träna utan att må dåligt och kommer då att gå ner i vikt snabbare.
Svar på tråden Byra ut mål mot proteinshake?