• Anonym

Jag har kemisk obalans i hjärnan!!!!

Blir så arg på de som inte fattar att man kan ha psykiska problem pga kemisk obalans i hjärnan och därför måste äta medicin för att må bra men alltid när man säger det ska vissa propsa på terapier av olika slag men det funkar INTE om man har kemisk obalans. Det jag lider av kan ingen terapi ändra op utan det är ett fel jag har i kroppen.
    Ska man bota kemisk obalans med terapi kan man lika väl bota diabetiker med terapi!!!

• Svar på tråden Jag har kemisk obalans i hjärnan!!!!
  • Anonym

ja håller med dig till 100 procent

• Anonym (håller med)

Det är precis lika vansinnigt som att försöka medicinera bort någons trauma.
    Vi har alla olika erfarenheter och behöver därför olika behandlingsformer. Ödmjukhet åt alla håll!

• puss

vissa former av terapi hjälper mot vissa former av obalans.

på samma sätt som att fetma är en sjukdom som kan behandlas med träning, samma sak för hjärnan. man kan träna den.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Anonym
    puss skrev 2010-01-31 10:44:10 följande:
    vissa former av terapi hjälper mot vissa former av obalans.på samma sätt som att fetma är en sjukdom som kan behandlas med träning, samma sak för hjärnan. man kan träna den.
    ja fast man kan inte bota alla typer av depressioner som beror på kemisk obalans med terapi.
  • h8him

Man kan göra mycket själv genom att äta rätt. Att medicinera dövar symptomen men botar inte sjukdomen.

Mat som är bra vid depression är t.ex ägg, ost, mjölk, lever och njurar. Aven nötter, fröer och bönor. Magnesium och B12-vitamin används ibland mot nedstämdhet. Magnesium och kalcium kan ha en lugnande verkan. Magnesium behövs för hela nervsystemet och får kroppen i sig för litet fungerar nervsystemet och hjärnan sämre.

• idiblon

Jag håller med till punkt och pricka.

Jag tänkte att jag kanske behöver en liten paus, så ni vet.
  • livet leker

Och hur kommer det sig att det blir kemisk obalans då?

• Anonym

i mitt fall tror de att det beror på syrebrist när jag föddes. Jag har alltså haft det hela livet.

• Dilong

Visst är det bra om man kan angripa orsaken istället för att medicinera symptomen, men det är inte alltid det låter sig göras.

Medicinering kan också vara ett sätt för patienten att orka med att gå på orsaken.

Sedan svarar helt enkelt en del bättre på medicinering än på terapi och tvärt om.

• Anonym

när man har kemisk obalans så finns det inte en orsak oftast. Så då är terapi ofta helt överflödigt men om man inte vet om man har kemisk obalans så kan det vara bra med terapi för att ta reda på det.

Svar på tråden Jag har kemisk obalans i hjärnan!!!!