Anonym skrev 2010-01-31 03:29:58 följande:
hej
ts jag har själv i min uppväxt haft mycket springmask, man kan nästan kalla det en kroninsk åkomma på mig. Första gången jag märkte något va just när en mask hade "slingrat fel". Jag var nog 10 år och kände att det stack o sved i underlivet, tände sänglampan o hittade en mask som jag plockade ut med fingret utan att veta vad det var. Efter ca 6 veckor eller nåt efter det kände jag att det kliade i rumpan när jag va i skolan, när jag kom hem gick jag på toa för att torka mig och det kryllade av mask på pappret! jag fick PANIK och gallskrek efter mamma, som dumt nog reagerade likadant. Har aldrig varit så äcklad och chockad i hela mitt liv. Sen den dagen (även fast jag åt medicin) Hade jag mask varannan månad ungefär. När jag blev äldre lärde jag min känna igen första tecknet på mask o kunde med hjälp av spegel o tops plocka ut den innan den hann lägga ägg. "Maskangreppen" kom sen allt mer sällan. när jag var 18 hade jag bara mask en gång om året kanske. Nu har jag inte haft det på tre år ca och jag är 30 snart... Anledningen till att jag haft det så frekvent tror jag har med att jag var nagelbitare förr. Nu kan det hända att jag får det om jag har varit i rabatten o planterat eller ätit otvättade jordgubbar. Är väldigt mottaglig... Prova olika sorters maskmedel, det är inte säkert att du fått nån bra sort. den sorten jag ofta använde hette Vermox. STORT lycka till, jag hoppas att din lilla dotter slipper det helvete jag har haft.
Känner igen det där! Jag var nagelbitare som f*n, slutade bita på naglarna strax före jag fyllde 19år (för 2½år sedan nu) och jag har märkt en markant skillnad, har inte mask lika ofta nu. Shit precis som jag, kände minsta lilla om det komit nya maskar.. eww. Så fruktansvärt äckligt. Fast jag berättade aldrig för någon, jag skämdes.. vet inte varför, nu vet jag ju att det är en vanlig åkomma och att det går att få bort, även fast jag är extra mottaglig. Min dotter har haft det fyra gånger förra året och hon är 4år gammal. Uh. Stackars henne, hon bara skriker när det kliar. Så nu har vi
alltid maskemdel hemma.