• Anonym (undrande)

Ang. springmask

Efter att min dotter sovit ett par timmar kom hon upp och sa att det var obehagligt och kliade i "underlivet". Jag kollade efter och fick då se en springmask som kröp omkring inne i slidan, men tyvärr så fick jag inte bort den, utan jag bara tvättade henne och smorde med en salva. Eftersom hon hade springmask för ca 7-8 mån. sen så hade vi kvar av tabletterna Vanquin som hon då fick ta av. Men så kom jag på att de verkar väl i mag/tarmkanalen och inte i slidan? Får man bort alla maskar och ägg i hela kroppen av de tabletterna eller borde man ringa vc. på mån? Nå´n som vet?

• Svar på tråden Ang. springmask
  • Mithra

Vanquin tar inte bort ägg! Det tar endast död på maskarna, därför står det i bruksanvisningen att man skall ta tabletterna (eller det flytande) efter 2 veckor igen och att samtliga familjemedlemmar skall ta det då det överförs via sängkläder, toalett etc. Underkläder och sängkläder skall bytas varje dag. Har haft problem med detta ca 4 gånger under 2009.

• Anonym (undrande)

Tack för svaret! Ja, det är riktigt jobbigt med springmask, vi har haft det i familjen flera gånger, men har aldrig upptäckt nå´n mask inne i slidan förut.. Får väl gå på apoteket på mån. så hela familjen får ta tabletter och hoppas att även maskarna i slidan försvinner av dem..

• Mithra
    Anonym (undrande) skrev 2010-01-31 02:45:09 följande:
    Tack för svaret! Ja, det är riktigt jobbigt med springmask, vi har haft det i familjen flera gånger, men har aldrig upptäckt nå´n mask inne i slidan förut.. Får väl gå på apoteket på mån. så hela familjen får ta tabletter och hoppas att även maskarna i slidan försvinner av dem..
    Kan vara satt det är en mask som "ringlat vilse" så att säga, att den egentligen inte ska vara där. Jo, det är rekommenderat att alla behandlar sig mot det då det smittar väldigt lätt. Glöm inte bort att upprepa behandlingen efter ca 14 dagar. Hoppas ni blir av med det!

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2  - Där finns information om läkemedlet.
  • Anonym

hej ts jag har själv i min uppväxt haft mycket springmask, man kan nästan kalla det en kroninsk åkomma på mig. Första gången jag märkte något va just när en mask hade "slingrat fel". Jag var nog 10 år och kände att det stack o sved i underlivet, tände sänglampan o hittade en mask som jag plockade ut med fingret utan att veta vad det var. Efter ca 6 veckor eller nåt efter det kände jag att det kliade i rumpan när jag va i skolan, när jag kom hem gick jag på toa för att torka mig och det kryllade av mask på pappret! jag fick PANIK och gallskrek efter mamma, som dumt nog reagerade likadant. Har aldrig varit så äcklad och chockad i hela mitt liv. Sen den dagen (även fast jag åt medicin) Hade jag mask varannan månad ungefär. När jag blev äldre lärde jag min känna igen första tecknet på mask o kunde med hjälp av spegel o tops plocka ut den innan den hann lägga ägg. "Maskangreppen" kom sen allt mer sällan. när jag var 18 hade jag bara mask en gång om året kanske. Nu har jag inte haft det på tre år ca och jag är 30 snart...
    Anledningen till att jag haft det så frekvent tror jag har med att jag var nagelbitare förr. Nu kan det hända att jag får det om jag har varit i rabatten o planterat eller ätit otvättade jordgubbar. Är väldigt mottaglig... Prova olika sorters maskmedel, det är inte säkert att du fått nån bra sort. den sorten jag ofta använde hette Vermox. STORT lycka till, jag hoppas att din lilla dotter slipper det helvete jag har haft.

• Mithra
    Anonym skrev 2010-01-31 03:29:58 följande:
    hej ts jag har själv i min uppväxt haft mycket springmask, man kan nästan kalla det en kroninsk åkomma på mig. Första gången jag märkte något va just när en mask hade "slingrat fel". Jag var nog 10 år och kände att det stack o sved i underlivet, tände sänglampan o hittade en mask som jag plockade ut med fingret utan att veta vad det var. Efter ca 6 veckor eller nåt efter det kände jag att det kliade i rumpan när jag va i skolan, när jag kom hem gick jag på toa för att torka mig och det kryllade av mask på pappret! jag fick PANIK och gallskrek efter mamma, som dumt nog reagerade likadant. Har aldrig varit så äcklad och chockad i hela mitt liv. Sen den dagen (även fast jag åt medicin) Hade jag mask varannan månad ungefär. När jag blev äldre lärde jag min känna igen första tecknet på mask o kunde med hjälp av spegel o tops plocka ut den innan den hann lägga ägg. "Maskangreppen" kom sen allt mer sällan. när jag var 18 hade jag bara mask en gång om året kanske. Nu har jag inte haft det på tre år ca och jag är 30 snart... Anledningen till att jag haft det så frekvent tror jag har med att jag var nagelbitare förr. Nu kan det hända att jag får det om jag har varit i rabatten o planterat eller ätit otvättade jordgubbar. Är väldigt mottaglig... Prova olika sorters maskmedel, det är inte säkert att du fått nån bra sort. den sorten jag ofta använde hette Vermox. STORT lycka till, jag hoppas att din lilla dotter slipper det helvete jag har haft.
    Känner igen det där! Jag var nagelbitare som f*n, slutade bita på naglarna strax före jag fyllde 19år (för 2½år sedan nu) och jag har märkt en markant skillnad, har inte mask lika ofta nu. Shit precis som jag, kände minsta lilla om det komit nya maskar.. eww. Så fruktansvärt äckligt. Fast jag berättade aldrig för någon, jag skämdes.. vet inte varför, nu vet jag ju att det är en vanlig åkomma och att det går att få bort, även fast jag är extra mottaglig. Min dotter har haft det fyra gånger förra året och hon är 4år gammal. Uh. Stackars henne, hon bara skriker när det kliar. Så nu har vi alltid maskemdel hemma.
  • ChoopChoopSong

Jag har också haft springmask i perioder och våra barn fick det för några månader sedan, trots att de inte ens går på dagis än!

Springmask är ofarligt. Men kan vara obehagligt och framför allt är det JÄKLIGT smittsamt. Det är egentligen det största problemet - det kan vara svårt att helt bli av med dem! Noggrann hygien är a och o, men småbarn får ofta tillbaks det...

Nu har vår familj varit till synes maskfri i ca tre månader. Får se hur länge det håller... :-/

Vill med detta inlägg egentligen bara säga att det är ett VANLIGT problem.

Svar på tråden Ang. springmask