• Dina

Hur får man pergotime?

Hej!!

Alla ni som fått/äter pergotime hur lätt får man detta utskrivet till sig?

Jag har mitt tredje missfall just nu och funderar på att be ompergotime.

• Svar på tråden Hur får man pergotime?
  • Snöflinga

Tyvärr hjälper inte pergotime mot missfall. Pergotime är ett hormon som stimulerar ägglossningen. Man får det utskrivet om läkare konstaterar att man har svårt att få ägglossning på egen hand.
    Så pergotime kan hjälpa till så att det blir en graviditet, men den hjälper den inte att stanna kvar.

Själv har jag PCO, och när man konstatderade det så fick jag pergotime utskrivet.

• Dina

Jag har läst många tråder då det finns många som fått pergotime för de kan ha svag ägglossning och får starkare utav pergotime. Så tänkte jag..

• Snöflinga

Jo, precis. Har du problem med utebliven ägglossning? Eller har ni haft svårt att bli gravida?
    Annars låter det ju mer som att det vore aktuellt med missfallsutrdening för att se varför det blir missfall. Ibland kan man ju hitta någon orsak som går att åtgärda (med medicin eller annat)
    Beklagar missfallen

• Dina

Hur går en sådan utredning till?
    Jag ska prata med MVC imorgon o funderar även på att kontakta en privat gynekolog.
    Men då är jag i rätt spår iaf =) om man får missfall pga av svaf ägglossning, hur vet man det??

• Bebislängtan82

Jag kommer ev få det utskrivet. Vi har svårt att bli gravida och är under vår 2:a utredning nu, blir nog IVF oxå för vår del. Har försökt 2 år sedan vårt 3:e missfall nu.

Ska ni göra ngn utredning? tror man måste gå igenom det först innan man får nåt utskrivet

Är 2010 vårt år
  • Bebislängtan82

Jag kontakta kvinnokliniken och sa som det var att jag fått 3 missfall och vill göra en utredning, thats it. Sen får ni en tid som både du och din kille ska infinna er på då dom tar prover på er båda

Detta är missfalls utredningen jag pratar om nu. Den har vi gjort och jag berättar som det var för oss

Är 2010 vårt år
  • Snöflinga
    Dina skrev 2010-01-31 10:45:42 följande:
    Hur går en sådan utredning till? Jag ska prata med MVC imorgon o funderar även på att kontakta en privat gynekolog. Men då är jag i rätt spår iaf =) om man får missfall pga av svaf ägglossning, hur vet man det??
    Man kan inte få missfall pga svag ägglossning. Svag ägglossning gör det bara svårt att bli gravid. Men när man väl är det spelar det ingen roll.
  • Dina

Okej, jag har fattat det lite som om man har svag ägglossning så kan man bli gravid men att det ofta blir missfall för ägget inte är tillräckligt starkt för att utveckla en bebis..

• Snöflinga

Jag är ju inte expert på ämnen, men har aldrig hört någon säga något sådant.
    Svag ägglossning är snarare att man har dåliga värden på de prover man brukar ta för att se om man har ägglossning. D.v.s. det är inte säkert att man alltid har ägglossning.

Men jag kan ha fel. Kvinnoklinken där du bor lär ju veta hur det ligger till med den saken. Hoppas du får träffa någon bra!

Svar på tråden Hur får man pergotime?