• secca

Pergotime trots regelbunden menstruationscykel

Hej

Är det någon här som fått pergotime utskrivet trots regelbunden menstruation? Jag har fått det och har ätit en kur nyligen. Vi har försökt bli gravid med andra barnet i 1,5 år och det har resulterat i 3 missfall (varav 2 mycket tidiga). Min gynekolog tyckte att vi kunde försöka med pergotime. Nu känner jag mig dock osäker då jag trots allt har regelbunden mens och äl. Någon där ute som har liknande erfarenheter?

• Svar på tråden Pergotime trots regelbunden menstruationscykel
  • Dina

Du har alltså ägglossning och får pergotime ändå..
    Jag är i samma sits och tänkte be om pergotime.

• S1975

Jag har regelbunden menscykel och äl  men ändå fått utskrivet Pergotime.
    Det har än så länge bara resulterat i 1 tidigt missfall...

• Dorina

Samma här - har regelbunden mens men det verkar inte som att det blir ÄL särskilt ofta (enligt Clearblues fertilitetsmonitor), så jag fick Pergo utskrivet. Tog första tabletten igår =)

• Dina
    S1975 skrev 2010-01-31 12:15:19 följande:
    Jag har regelbunden menscykel och äl  men ändå fått utskrivet Pergotime.Det har än så länge bara resulterat i 1 tidigt missfall...
    Hur resonerade läkaren?
    Har du även fått 1mf efter pergo..
  • Dina

Pergotime kan iaf inte försämra chansen att bli gravid..

• Morran

Jag är i samma sits, tror jag. Jag har fått pergotime utskrivet trots att vi inte haft några problem att bli gravida men haft tre missfall under 2009. Jag är mycket osäker på om det verkligen är "bra" att ta då. Dels har jag sett vissa spekulationer kring pergotime och missfall. Dessutom har jag läst att 1 av 10 graviditeter med pergotime resulterar i tvillingar (eller fler). Och bara det är ju ytterligare en risk förutom den risk som en "vanlig" graviditet är då man har konstaterat habituell abort. Jag förstår inte hur min (och din) läkare resonerar riktigt. 

Har Du börjat med pergotime? Hur tänker Du kring detta?
  • Dina
    Dina skrev 2010-01-31 12:27:43 följande:
    Pergotime kan iaf inte försämra chansen att bli gravid..
    Jag menar kan pergotime försämra chansen att bli gravid om man ÄL??
  • Dina
    Morran skrev 2010-01-31 12:32:50 följande:
    Jag är i samma sits, tror jag. Jag har fått pergotime utskrivet trots att vi inte haft några problem att bli gravida men haft tre missfall under 2009. Jag är mycket osäker på om det verkligen är "bra" att ta då. Dels har jag sett vissa spekulationer kring pergotime och missfall. Dessutom har jag läst att 1 av 10 graviditeter med pergotime resulterar i tvillingar (eller fler). Och bara det är ju ytterligare en risk förutom den risk som en "vanlig" graviditet är då man har konstaterat habituell abort. Jag förstår inte hur min (och din) läkare resonerar riktigt.  Har Du börjat med pergotime? Hur tänker Du kring detta?
    Vad är habituell abort?
  • Morran

Habituell abort är upprepade missfall, alltså tre missfall eller fler på rad...

• Dina

Ok är det inte så att man tror att äggen inte blir ordentligt utvecklade eller stora för att kunna befruktas att det är därför man får pergotime. Jag är i dagsläget intresserad av pergotime o tänker ringa imorgon o fråga min bm om detta.

Svar på tråden Pergotime trots regelbunden menstruationscykel