Borstar du tänderna på din hund?
Sköter ni hundens tänder? :)
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-31 12:31
Ni som aldrig borstar tänderna, eller bara gör det nån gång ibland. Förklara gärna :)
Sköter ni hundens tänder? :)
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-31 12:31
Ni som aldrig borstar tänderna, eller bara gör det nån gång ibland. Förklara gärna :)
Nej det gör jag inte och har aldrig gjort på mina hundar.
Att borsta tänderna på hundar eller katter är inte naturligt.
En hundtandläkare intervjuades i TV för en tid sedan och han visade hur man skulle borsta osv osv, och när journalisten frågade om han borstade tänderna på sina egna hundar svarade han konkret NEJ. Skulle aldrig falla mig in, sade han.
Tuggben, pinnar och PlaqueOff är tillräckligt som tandrengöring.
Efter en rengöring av munnen så började vi borsta tänderna på henne varje kväll, vilket rekommenderas av vår veterinär, inte bara till min utan till alla hundar.
Använder även plaqueoff några dagar i veckan för förebyggande av tandsten och även dentastix nån gång ibland. Hon har aldrig varit så fin i munnen eller mått så bra som nu!
Nej jag har aldrig borstat tänderna på nån av mina hundar. Min nuvarande tik har fina tänder trots detta. Dentastix och ett o annat tuggben sköter rengöringen.
Nej, det gör jag inte. Men jag kollar tänderna, ser efter så att han är ren och fin och inte har för dålig andedräkt. Sedan "tuggar han ur" tänderna varje dag och äter bra foder. Hans tänder är som små vita pärlor=)
haha, min hund är lite lustig....jag brukar borsta typ någon gång i månaden och då kommer hon in i badrummet och sätter sig på badrumsmattan under handfatet och väntar...medans jag borstar tänderna..
Grejen är att nu kommer hon nästan varje kväll och väntar....
I bland hoppar vi över det, men det blir säkert 1 gång i veckan, just för hon verkligen väntar på det!
Sen är hon så nöjd och hoppar upp soffan och stryker sig!
Har egen mugg, tandborste och tandkräm i badrumsskåpet!
Nej det gör jag inte. Tack gode gud för tuggben, där har vi den naturliga tandborsten för hundar!
Ja det gör ja, efter husbehov skulle jag kalla det. Vi har tandborste och hundtandkräm, speciell tandskrapa och ett medel jag tappat namnet på...
Skulle aldrig rensa tandsten hos veterinären, dyrt så det förslår och om folk bara kunde lära sig ta hand om vovvens tänder behöver man inte bli ruinerad när hunden måste in till veterinären för tandstenen blivit för mycket.
PlaqueOff skulle jag dock aldrig använda, jag har hört för mycket om det företaget, både från uppfödare, veterinärer och annat hundfolk. Skulle aldrig falla mig in att använda påhittade medel för att hålla hans ränder rena när allt som behövs är 5 minuter per vecka och lite tålamod.
Nej det gör jag inte. Jag ger färska ben flera gånger i veckan i stället. Jag har fyra hundar och ingen av dem har haft några problem med tänderna och inte ens den äldsta, som är 12 år, har speciellt mycket tandsten.