Styra val av kompis?
Vår dotter är kompis med en tjej som vi inte alls tycker är bra för vår dotter. De är 6-7 år gamla och kompisen är väldigt dominerande och burdus, kan var otrevlig och säga dumma saker. Samtidigt kan de ha väldigt kul ibland också, men vi so föräldrar tycker inte att den här kompisen har ett bra inflytande på vår dotter och vi är rädda för att hon skadar hennes självkänsla.
Vi är väldigt tydliga mot vår dotter vad vi tycker om den här kompisen och säger att vi inte tycker att hon är en bra kompis. Vi säger också nej till att få leka utanför skoltid, vi ser hellre att hon väljer andra kompisar då för de får tillräckligt med tid tillsammans i skolan. Vår dotter säger "Jag vet att hon gör dumma saker, jag håller på och lär henne att vara snäll istället". Ett himla ansvar att ta som 6-åring! Det har vi sagt till henne att det är inte hennes jobb, det är de vuxnas jobb. Vi har förklarat att hon måste ta ansvar för sitt eget agerande och inte hänga med på allt dumt som den här tjejen hittar på. Vi frågar också varför ho tycker det är kul att vara med henne när hon sedan berätta en hel del rätt elaka grejor som tjejen har gjort mot henne. Hon har svårt att svara på det.
Det jag undrar är om vi är för ärliga och tydliga med vad vi tycker om deras relation. Jag kan tycka det är väldigt viktigt att sätta tydliga gränser, visa vad som är acceptabelt och inte, allt för att de ska lära sig hur en sund relation ser ut. Samtidigt känns det knepigt att styra hennes val av kompisar. Vi känner oss lite kluvna, men magkänslan säger tydligt att vi INTE vill att hon är med den tjejen.