• Shea 1

Pops skaljacka som regnjacka?

Funkar Polarn och Pyrets skaljacka som regnjacka, eller köper ni ett galonställ också? Jag har köpt ett par skalbyxor också, så jag funderar på om det får räcka...

Har bara haft en skaljacka, men då var sonen så liten och satt mest i vagnen.

• Svar på tråden Pops skaljacka som regnjacka?
  • Emerun

Om riktigt ösregnar så funkar den inte, va ute i höstas när det regande som mest, tog typ en halvtimme sen var dom blöta igenom skaljackorna. Men duggar/småregnar det så funkar dem ju.

• Shea 1
    Emerun skrev 2010-01-31 16:34:37 följande:
    Om riktigt ösregnar så funkar den inte, va ute i höstas när det regande som mest, tog typ en halvtimme sen var dom blöta igenom skaljackorna. Men duggar/småregnar det så funkar dem ju.
    Tack för svaret, det var lite det jag misstänkte, att de inte funkar för ösregn. Då blir det väl att införskaffa ett galonställ också...
  • Stora Havet

Jag har fattat det som att skaljackan skyddar mot vind (och "andas" - så det inte blir så svettigt inne i jackan när barnet rör sig mkt) och galon/regnställ skyddar mot regn.

I höstas så hade sonen fleecejacka, skaljacka + galonbyxor (skaljackan stoppades innanför galonbyxorna) - det funkade perfekt. Sonen (som då var drygt 1 år) kunde sätta sig var som helst - i gruset, sanden, smutsiga bänkar, krypa runt på marken etc etc utan att han blev blöt/fuktig. Jag kommer att köra samma stil i vår - helt perfekt!

PoP:s skaljacka är ju svindyr men värd pengarna (jag brukar passa på att köpa skaljacka på rean - nu på januarirean fanns nästan inga skaljackor, men kommer säkert på junirean). Galonbyxor köper jag på Åhléns och Lindex.

• Busbellan

När vi har haft pops skalkläder har vi inte haft några vanliga regnkläder, de håller helt tätt

Mamma till Nora, August och Ella
  • lillronya

Vi använder skalkläderna som regnkläder och barnen har inte blivit blöta.

Emilia Michaela Alicia Nikita Anjelin Emilio
  • idacathrine

Vi köpte regnkläder till dottern förra året men det räckte bra med skalkläderna, så regnkläderna är helt oanvända.

• frk Carlsson

Tycker oxå att jackan har funkat när det regnat. Däremot så upplever jag inte att byxorna håller måttet riktigt åt vår yngsta som krälar runt en hel del, så då har vi köpt Bamse-regnbrallorna från Lindex som överdrag.

Tuva 060524 o Vilda 080422 ska få en lillebrorsa! BF 100601!
  • Dr Mupp

Vi har skalkläder som regnkläer, har inte vanliga regnkläder. Det håller tätt.

• Shea 1

Hmm, kanske ska tänka om?
    Tack för era svar!

Svar på tråden Pops skaljacka som regnjacka?