• älskarpyssel

Häagen-Dazs glass från Frankrike????

Hej
    Hur är det med Häagen-Dazs glass. Såg att den var gjord i Frankrike... Är grädden och mjölken pastöriserade tro??? Jag älskar den glassen så jag vore tacksam för svar innan jag ätit flera liter.

• Svar på tråden Häagen-Dazs glass från Frankrike????
  • lata kocken Johanna

har du köpt den i sverige?

isåfall gäller svenska lagar - så det måste framgå om den är opastöriserad

• älskarpyssel

Japp köpt i sv. Stod på att det är färsk grädde och skummjölk men inget mer. Så om det inte står något är det ok alltså!?
    Tack för alla dina svar!

• siamesen

Jaa!!

Tror inte ens det gar att frysa opastöriserade varor..

men annars..glassen här är pastoriserad

• lata kocken Johanna

jo det går att frysa opastöriserade varor

pastöriseringen har inget med frysbarheten att göra alls - bara hållbarheten och förekomsten av sjukdomsalstrare

och mammako

allt som säljs i sverige ska följa lagarna om märkning - och har de orkat översätta innehållsförteckningen så följer de garanterat lagen

• lata kocken Johanna

förresten - mammako

har inte du varit inne och läst min presentation (har iallafall sett dej bland besökarna) - det är ju en av de första saker jag skriver om...

sen tar jag upp idiotgrejerna som amelia skriver om ägg och majo

och sen är det info om Listeria Monocytogenes och Toxoplasma Gondii
    och sen lite länkar

känner du igen det???

• älskarpyssel

jo tack för all info. Men jag blev lite osäker ...
    MVH
    mammako

• Snova

Gick lite fort där - all glass som säljs i Sverige är självklart ok! Den som säljs i Frankrike också skulle jag tro...

• Themis

Den som vill kan läsa vad som gäller i min pres under "opastöriserad"...

• invo

Jag har glatt käkat både Häagen-Dazs (den är ju så GOD och så onyttig... )och annan glass både här i Sverige och utomlands... Ja inte glass i lösvikt, mjukglass osv förstås men glass som varit förpackad. Inte så lätt med grekisk pinnglass, men det borde väl inte vara nån fara.

Svar på tråden Häagen-Dazs glass från Frankrike????