• zigge4ever

Luktätter utan doft

Jag läste nån stans att det har kommit luktärter Utan doft. Eftersom jag är doftallergiker skulle det vara perfekt för mig. Jag gillar växtsättet och användningsområdet, så nu undrar jag om nån vet vad de luktfria heter och var de går att få tag på?

• Svar på tråden Luktätter utan doft
  • fröken skywalker

Vet att jag haft en perenn som heter Rosenvial. Kanske något för dig?

• zigge4ever

Jag ska kolla upp det för det lät intressant, men jag undrar ändå om de doftfria luktärterna. Jag såg i en bok om krukodling, en härlig och annorlunda användning. Sallad och så luktärter i mitten som fick klättra uppåt. Vackert och smart, enlig mig

• zigge4ever

Jag har kollat info om rosenvial, men jag hittar ingenstans vad den doftfria sorten heter. Nån som vet? Alt doftfri luktärt?

Tacksam för svar

• TiLo

mig veterligen så är rosenvialen den doftfria varianten av luktärt. den är också perenn till skillnad motlukt ärt som är ettårig.

kanske att det kommit rosenvial med lukt nu på senare tid. de förädlar ju växter i rasande fart nu för tiden. annars kan du kanske ta frö från någons rosenvial. att gräva upp plantor är däremot svårt då de har djupgående pålrot.

• TiLo

om det är just luktärt du är ute efter så rekomenderar jag att plöja igenom frökataloger för det finns hundratals med olika sorter luktärt.

• zigge4ever

Tack för era svar Jag har köpt Rosenvial och hoppas att det ska fungera. Det stod nämligen i förkatalogen att den "doftar inte  lika starkt som luktärt. Jag ska prova den i sommar och hoppas att den är helt doftfri

Tack igen för Era svar

Svar på tråden Luktätter utan doft