• ActDontTalk

Hjälp med vegetariskt alternativ på buffé!

Hej!
    Jag och min sambo ska gifta oss i maj och gör själva buffén som vi ska bjuda på. Tanken är att allt på buffén ska serveras kallt/rumstempurerat.

Vi har allt från pasta- och bulgursallad, minipajer, gravad lax, tjälknul, fläsk/kycklingfilé, brietårta osv.

MEN! Min fråga är följande:
    Vad ska jag servera istället för "kött" till vegetarianerna?
    Tanken är att jag ska marinera qourn och ugnsgrilla den på samma sätt som kycklingen. Men det känns lite för lamt.
    Allt som går vara utan kött på buffén ska naturligtvis vara utan. (sallader, pajer osv)

Jag har funderat på någon slags tofusallad, men har ingen aning om hur man gör, eller vad man kan göra för att det ska smaka gott?
    Eller tunnbrödsrullar?

Är det någon som sitter inne på fina recept, tips och idéer, så mottages det mkt tacksamt!

• Svar på tråden Hjälp med vegetariskt alternativ på buffé!
  • Neko

Är det vegetarianer och inte veganer rekommenderar jag ost av olika slag - fetaost, mozzarella och liknande, det blir jättegott till och ger mycket smak =)

• ActDontTalk

tack för tipsen! jag hittade förslag på marinerad svamp som verkar väldigt gott. och i den svampblandningen kan man ju blanda i feta också! det kanske kan bli bra?

Någon som kan berätta hur man använder tofu, och får det att smaka, då jag hört att det kan vara ganska smaklöst? Måste man tillaga det eller kan man bara skära det i bitar och kanske göra som med marinerade svampar? Olja, vitlök, örter, kanske blanda med soltorkade tomater, kapris och pesto?

• La Lola

På vårat bröllop (vi bjöd oxå på buffé med potatissallad o kallskuret) o till gästen som var vegetarian hade jag gjort falafel (osäker på stavningen nu). Det gillade hon iaf.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
Svar på tråden Hjälp med vegetariskt alternativ på buffé!