• mysaw

Föräldrar till barn med shunt - en fråga

Hej!

Har en flicka på 2 år som har en shunt i huvudet pga Hydrocefalus. Hon fick den antagligen pga en liten liten hjärnblödning efter födslen.

Ni föräldrar med barn i samma situation. Har ni åkt flygplan med era barn? När gjorde ni det första gången, hur mådde barnen under flygresan?

Är lite sugen på att åka utomlands någon gång framöver, exempelvis till Mallorca. Blir dock lite feg pga hennes shunt.

Undrar också om det finns fin sjukvård på Mallorca vid ex ett shuntstopp.

• Svar på tråden Föräldrar till barn med shunt - en fråga
  • DaisyDoo

Min son som idag är snart åtta har också shunt. Han fick den när han var 1,5 pga hydrocefalus.

Vi flög med honom till Canada när han var 2,5 och det gick utmärkt, vi märkte inte av att det påverkade honom alls däremot så har vi alltid haft ett intyg från hans läkare på engelska som säger att han inte ska gå igenom den där apparaten som piper om man har något av metall på sig...kommer inte ihåg vad den heter!!!! Vi bor utomlands och flyger ganska ofta....

Jag är också "feg" vad gäller semestrar, hör med läkarna i Sverige innan du åker. Vi har också alltid med ett intyg på vad för sorts shunt och vilken inställning han har. Jag har hittills inte vågat åka till Asien pga om något skulle gå på tok....

Hoppas ni åker iväg på en härlig semester ....

• Lini

Mysaw:

Lite nyfiken,hur mår din dotter idag? Min son som är fem månader har nyss fått en shunt inopererad pga hydrocefalus som kommit förmodligen av en infektion. Vill gärna komma i kontakt med föräldrar i samma situation :)
    Mvh Lini
  • AnnikaL

DaisyDoo:

Är det problem med att gå igenom säkerhetskontrollen? Har aldrig hört att man inte skall gå genom metalldetektorn.

Vi har en son på snart 4 år med hydrocefalus. Han fick det av en hjärnhinneinflammation han fick 6 dagar gammal.

Annika

Svar på tråden Föräldrar till barn med shunt - en fråga