• Jennie Brunflo

Finlandskryssning

Vi pratade lite här och följande frågor uppstod: (och jag orkar inte söka på nätet)

Kan man åka på 24-timmarskryssning till Åbo eller är det för långt bort?
    Kan man åka på kortresa till Åland...och hur kort är då den i timmar?
    Måste båten stanna x antal timmar någonstans för att det ska vara lagligt mex taxfree?

Hepp, där kom dagens frågor?

• Svar på tråden Finlandskryssning
  • anro

24 -timmar går till Åbo.

Man kan ta dagskryssningar (12 timmar) till Mariehamn.

Man får handla taxfree sålänge båten lägger till på Åland (som inte är med i EU) och mig vetligen gör alla båtar dett då det är deras största inkomstkälla.

Skepp o´hoj!

• anro

...36 timmars går till Helsingfors by the way...

• fipa2

hej jennie specificera så försöker jag svara. hur menar du med att åbo är för långt bort? långt bort varifrån?

• fipa2

eller du fick redan svar av anro

• Lola Jämtland

Vill ni ut o resa?

• Nyfiken gul

ja 24-timmars går till åbo ,, båten är framme o vänder på typ max en timma mellan 7-8 finsk tid på morgonen...

kortresa åland är väl typ en sådär 6-7 timmar... du byter båt i mariehamn och åker tillbaka,,,,

åker du dagtur får du inte köpa sprit... det är enda minuspolen du har...

• Lalalong

Silja har 24 timmars kryssning (eller liknande... kan vara någon timme mer...) till Åbo!
    Har också sett att man med Viking Line kan åka till Åland över dagen. men då går båten från kapellskär. Vet inte hur det är med taxfree då tyvärr... På vikinglines hemsida står det om dagskryssningarna "Passa på att handla i taxfree shoppen", så det ska väl vara grönt då

• Nyfiken gul

dumskalle... ålandskryss över dan är givetvis ca 12 timmar

• anro

Jag köpte sprit på min dagstur till mariehamn...

Svar på tråden Finlandskryssning