• Anonym (Hjälp)

Sertralin under graviditet - fara för barnet?

Jag är gravid i vecka 27 och har blivit ordinerad Sertralin pga depression och ångest. Har tidigare ätit antidepressiva och blivit hjälpt av dem men eftersom jag är gravid nu så tvekar jag. Har sökt en hel del på internet och på många ställen beskrivs utsättningsbesvär hos det nyfödda barnet såsom kramper, spattighet, sömnrubbningar etc. Det skrämmer livet ur mig att tänka att jag ska utsätta vårt nyfödda barn för detta! Men samtidigt vet jag att jag verkligen behöver medicinen..

Ska jag vara "ego" och se till mig själv eller ska jag tänka på barnet?

Finns det någon här som har ätit antidepressiva under graviditeten och kan dela med sig av sina erfarenheter hur det var när bebisen var nyfödd?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Sertralin under graviditet - fara för barnet?
  • inyourface

Hej, jag är inte gravid själv. Men har gick på fluexetin i ett par månader. När vi berättade för min psykolog att jag skulle sluta med mina tabletter för att vi ville försöka få barn, så sa han "nej du måste ha tabletter, men jag kan skriva ut en annan sort, som enligt studier inte ska vara farliga för ett eventuellt foster". Så fick jag sertralin. (Har dock inte hittat någon på nätet om sertralin+graviditet, så jag vet inte om det stämmer, men litar på min läkare).
    Han sa också att det är farligare för fostret att mamman mår dåligt, än att hon går på antidepp. Men man ska försöka trappa ner på medicinen innan bebisen föds, så ni båda vänjer er att vara utan dom. Annars kan det bli såna biverkningar som du skrivit.

I never fall apart because I never fall together.
  • Anonym (Hjälp)

Tack för ditt svar!

Problemet är att jag inte kan trappa ner/sluta innan bebisen kommer då det främst är efteråt jag behöver medicinen.. Blev ordentligt förlossningsdeprimerad efter min förra graviditet och det är det jag o min läkare vill undvika den här gången. Jag mår redan mycket dåligt och är rädd för att bli sån som förra gången om jag inte börjar med tabletterna..

Ingen annan som varit med om att äta antidepp även när bebisen föddes?

• inyourface
    Anonym (Hjälp) skrev 2010-02-01 10:52:13 följande:
    Tack för ditt svar! Problemet är att jag inte kan trappa ner/sluta innan bebisen kommer då det främst är efteråt jag behöver medicinen.. Blev ordentligt förlossningsdeprimerad efter min förra graviditet och det är det jag o min läkare vill undvika den här gången. Jag mår redan mycket dåligt och är rädd för att bli sån som förra gången om jag inte börjar med tabletterna.. Ingen annan som varit med om att äta antidepp även när bebisen föddes?
    Okej, ja men då förstår jag.
    Men kan du inte trappa ner precis innan bebisen föds, så du har den lägsta dosen tex? Sen när bebisen är född, så trappar du upp igen?
    I never fall apart because I never fall together.
  • Heidi01

Jag åt sertralin under min senaste grav. Bytte från ett annat preparat som skulle ha varit skadligt för barnet. Födde en frisk gosse {#lang_emotions_smile}

• Tingli

jag äter också sertralin (200mg).
    jag har kollat upp en del om det här med grav då jag försöker bli gravid.
    det är inte farligt för fostret. efter förlossningen får man stanna kvar minst 36 timmmar på bb för att dom ska ha uppsikt på barnet iom ev utsättningsbesvär. sen om man ammar får barnet i sig en del av medecinen så då minskas risken för utsättningsbesvär.
    så det är inget farligt....
    egentligen är det ju det bästa för dig om du tar medecinen. mår du dåligt så påverkas ju barnet med.
    hoppas du vågar ta medecinen och att du slipper må dåligt

BANANAHAMOCK
  • Heidi01
    Tingli skrev 2010-02-01 14:41:21 följande:
    jag äter också sertralin (200mg). jag har kollat upp en del om det här med grav då jag försöker bli gravid. det är inte farligt för fostret. efter förlossningen får man stanna kvar minst 36 timmmar på bb för att dom ska ha uppsikt på barnet iom ev utsättningsbesvär. sen om man ammar får barnet i sig en del av medecinen så då minskas risken för utsättningsbesvär. så det är inget farligt.... egentligen är det ju det bästa för dig om du tar medecinen. mår du dåligt så påverkas ju barnet med. hoppas du vågar ta medecinen och att du slipper må dåligt
    Jag gick hem 6 timmar efter att gossen var född.  Fast det kanske beror på hur mycket man äter under grav? Jag åt mindre och mådde snäppet sämre, men överlevde {#lang_emotions_laughing} Är dock tillbaka på 200 mg.
  • Anonym (Hjälp)

Tusen tack för era svar!

Betyder mycket att höra att din gosse mådde så bra efter förlossningen Heidi01! Trappade du ner din dos inför förlossningen? Hade din son något som helst symtom på utsättning? Föddes han mycket tidigare än beräknat? (har läst att de kan göra det..)

Jag kommer att förlösas med planerat snitt och som min läkare säger, om barnet är påverkat när det kommer ut kan det lika väl bero på att det inte blivit utsatt för den positiva stress som ett värkarbete innebär. Det går kanske inte att påvisa om eventuella problem skulle bero på medicinen.

Det mesta lutar åt att jag börjar, jag vet att det hjälper mig och att jag desperat behöver det.. Det är bara otäckt att man själv ska ta ett beslut som kanske påverkar ens ofödda barn negativt! 

Fler som har erfarenheter att dela med sig av?

• Tingli
    Heidi01 skrev 2010-02-01 14:45:44 följande:
    Jag gick hem 6 timmar efter att gossen var född.  Fast det kanske beror på hur mycket man äter under grav? Jag åt mindre och mådde snäppet sämre, men överlevde Är dock tillbaka på 200 mg.
    jo så kan det ju vara.
    i mitt fall kommer jag inte trappa ner nått under grav. vågar inte det pga att jag mådde hemskt sist jag var gravid.
    BANANAHAMOCK
  • Anonym

Hej,

Barnet mår sämre att bo i en mamma som inte mår bra än att du äter setralin
    Mitt råd, ät medicinen och njut av din graviditet!

• Heidi01
    Anonym (Hjälp) skrev 2010-02-01 14:54:51 följande:
    Tusen tack för era svar! Betyder mycket att höra att din gosse mådde så bra efter förlossningen Heidi01! Trappade du ner din dos inför förlossningen? Hade din son något som helst symtom på utsättning? Föddes han mycket tidigare än beräknat? (har läst att de kan göra det..) Jag kommer att förlösas med planerat snitt och som min läkare säger, om barnet är påverkat när det kommer ut kan det lika väl bero på att det inte blivit utsatt för den positiva stress som ett värkarbete innebär. Det går kanske inte att påvisa om eventuella problem skulle bero på medicinen. Det mesta lutar åt att jag börjar, jag vet att det hjälper mig och att jag desperat behöver det.. Det är bara otäckt att man själv ska ta ett beslut som kanske påverkar ens ofödda barn negativt!  Fler som har erfarenheter att dela med sig av?
    Gick ner i början av egen vilja men trappade inte ner mot slutet, utan låg kvar på samma dos under hela graviditeten.  Han hade inga som helst utsättningsymtom och föddes nästan 2 veckor efter BF {#lang_emotions_smile}
  • Anonym (Hjälp)
    Heidi01 skrev 2010-02-01 15:03:33 följande:
    Gick ner i början av egen vilja men trappade inte ner mot slutet, utan låg kvar på samma dos under hela graviditeten.  Han hade inga som helst utsättningsymtom och föddes nästan 2 veckor efter BF
    Vad härligt att höra! Får jag fråga vilken dos du hade?
  • Heidi01

Hälften av vad jag har nu dvs 100mg :)

• Anonym (Hjälp)
    Heidi01 skrev 2010-02-01 16:32:53 följande:
    Hälften av vad jag har nu dvs 100mg :)
    Det är nog vad jag kommer hamna på oxå tror jag. Tack för at du delade med dig, har hjälpt mig mkt i mitt beslut.
  • Heidi01

Hoppas allt går bra för dig!!

{#lang_emotions_flower}

• Anonym (pillermamma)

Du och barnet delar blod, ni är på så sätt samma kropp, mår du bra så mår barnet bra.

Jag var också rädd för utsättningssymtomen, mest var jag rädd att sjukdovården inte skulle ta riskerna på allvar så jag skrev i förlossningsbrevet om medicineringen. 
    I vårt fall tog vården det säkra före det osäkra och vårt barn fick ligga på neonatal i något dygn för observation. De ville försäkra sig om att han syresatte sig som han skulle och det gjorde han. 
    Att barnet kan läggas in på neonatal kan alltså vara bra att vara förberedd på.
    Vår knodd hade inga utsättningssymtom trots att jag medicinerade över maxdos och hade höga blodkoncentrationer av substansen. 
  • Fanny87

Hejsan!

Ser att du redan fått många bra svar men tänkte att jag kunde dela med mig åxå.
    Jag har gått på Setralin och tar 150g jag har gått på det sedan i juli, och blev gravid ca aug, ska ha mitt andra barn i maj.
    När jag träffade Bm så bokade hon en tid hos en läkare som kunde mer om detta, men läkaren sa att det gör mer skada om jag slutar än om jag fortsätter och hon berättade om vad som kunde blir med bebisen, sömnsvårigheter osv.

Kände mig lugnare med fortfarande orolig, Så jag frågade en Bm jag känner lite och sa då att det gällde en kompis och inte mig, men hos sa iaf att dom nästan aldrig märkte av något och om dom gjorde det å va det att bebisen kanske sov dåligt det första dygnet och kanske skrev lite mer i början med hon hade aldrig varit med om några större biverkningar under alla sina år som Bm.

Hoppa det hjälpte dig lite mig hjälpte det iaf.

Mamma till Lilly
  • Anonym (Hjälp)

Tusen tack för fler svar och erfarenheter!

Precis som du skriver "pillermamma" så påverkas ju bebisen i magen av hur jag mår just nu.. Och de som får det att låta som att man är ego när man tar antidepp under gravidieten förstår ju inte att det är just det man inte är.. Nu har jag dessutom en treåring här hemma som kräver sitt och jag vill kunna vara en bra mamma till honom oxå. Och gå igenom det jag gjorde efter att han föddes önskar jag inte min värsta fiende..

O så skönt att din BM Fanny87 inte varit med om några svårare fall av utsättningsproblem under hela sitt yrkesliv! Det gör mig lite lugnare oxå att få höra!

Tack igen tjejer.. Vilket bra stöd ni är!

• Tingli

jag hoppas att du verkligen får njuta av graviditeten och av din bebis sen när den kommit!
    jag vet hur det är att må piss. min minsting, jag kommer knappt ihåg slutet av graviditeten och första tiden när han var född, just pga att jag mådde dåligt.

jag önskar dig allt det bästa och ett stort lycka till!

(berätta gärna om du börjar med medecinen å hur det går osv....följer tråden{#lang_emotions_wink} )

BANANAHAMOCK
Svar på tråden Sertralin under graviditet - fara för barnet?