55x115 madrass till 60x120 säng??
Kan man använda en madrass som är 55x115 cm till en spjälsäng som har bäddmått 60x120 cm?
Kan man använda en madrass som är 55x115 cm till en spjälsäng som har bäddmått 60x120 cm?
Skulle jag nog inte rekommendera. Iaf inte utan att i så fall lägga i filtar eller liknande som täcker för glipan som då blir. Annars är ju risken att barnet när det börjar rulla fastnar i glipan som blir.
Dock, är ju kanske i två år som man använder spjälsängen, om inte längre om man köpt en som man kan plocka bort ena långsidan på. Så jag skulle hellre investera i en madrass som har de rätta bäddmåtten (ikeas har de måtten t.ex)
Är det bäddmåttet, eller yttermåttet? Inget glapp i sängen, men är det sängens yttermått tror jag att madrassen passar. Men kolla upp!
Jag har en 55x115 cm madrass till en spjälsäng som har bäddmått 60x120 cm. Fungerar hur bra som helst. 2,5cm i varje kant är inte så mycket. Och jag har spjälskydd så de syns knappt att madrassen är för liten.
Okej...vi har nämligen fått erbjudande om ett riktigt bra pris på en ny fin madrass av ett bra märke som hade det måttet. Vi har inte köpt sängen än men har bestämt oss för en från IKEA som hade bäddmått 60x120. Svårt att veta hur man ska göra men tack för era svar!
Den sängen vi har till sonen är från IKEA.. Leksvik eller nåt liknande heter den... Hade köpt en begagnad säng som jag köpte ny madrass till,men vi ångra oss o köpte sedan från IKEA. Och eftersom vi hade en ny madrass så varför köpa en till? Pengar växer inte på träd...